En flamme i natten af Sabaa Tahir


Første bog om Elias og Laia, Det Ulmende Oprør, var en bog, der tog mig med storm. En 5-stjernet WOW oplevelse. Det er en svær bog at følge op på. En Flamme i Natten klarer det ganske godt, men det er en bog, der bærer præg af en masse rejsen og af at være ind-i-mellem. Det er en bog, der har travlt med at følge op på løse tråde fra bog 1 og kun åbner op for enkelte nye at forfølge. Det er på ingen måde en dårlig bog. Det er en dejlig toer - men den wowede mig ikke som etteren gjorde.

Vi følger Elias og Laia, der løber for livet efter at have undsluppet de dramatiske begivenheder på militærkademiet. De jages af en hær af masker anført af Helene - Elias' tidligere veninde og imperiets nye blodtornskade. De har ét mål - Kauf; imperiets mest sikre og farligste fængsel. De håber på at redde Laias bror, hvis viden om serransk stål er afgørende for oprørets fremtid. De har en ørken at krydse og alt for lidt tid.

Forholdet mellem de to hovedpersoner er ikke ligetil. På den ene side er der måske / måske ikke nogle følelser. Men på den anden side har de også begge andre ting at tage sig til og endda andre mennesker at elske. Det er kompliceret, og jeg elsker det. Bogen er som den første godt skrevet, men tempoet er noget mere afdæmpet og der var mere snak end action. Jeg er ikke super vild med Kejser Marcus, mest fordi han er et sadistisk røvhul, men også fordi historien føles tyndest omkring ham og hans hof. Noget andet jeg ikke helt forstod, var den retning Elias' historie tager. Jeg vil ikke spoile, men jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad Tahir vil med ham i næste bog. Der vides endnu ikke så meget om den tredje bog andet end, at den forventes at udkomme på originalsproget i 2018.


EN FLAMME I NATTEN
An Ember in the Ashes #2
af Sabaa Tahir
ISBN13: 9788771653267
477 sider / Udgivet den 3. november 2016
Original titel: A Torch Against the Night [2016]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen