An African Love Story af Daphne Sheldrick

Daphne Sheldrick is the first person ever to have successfully hand-reared newborn elephants. Her deep empathy and understanding, her years of observing Kenya's rich variety of wildlife and her pioneering work in perfecting the right husbandry and milk formula have saved countless elephants, rhinos and other baby animals from certain death.
I foråret 2016 var jeg for anden gang i Kenya, denne gang for at besøge min far i Nairobi. Mens vi var der, havde jeg den udsøgte fornøjelse at besøge elefantbørnehjemmet, og jeg glæder mig som et lille barn til at besøge det igen til november. Jeg skrev lidt om mine oplevelser her.

Fordi jeg har besøgt The David Sheldrick Wildlife Trust's Orphans' Project, har jeg naturligvis et helt særligt perspektiv, når jeg læser Daphne's bog. Jeg har været i Tsavo Nationalpark, jeg har været i Nairobi, og jeg har været helt tæt på elefanterne.

Men det er ikke nødvendigt at have disse oplevelser for at elske denne bog.

I denne biografi fortæller Daphne Sheldrick sin livshistorie. Som barn flyttede hun og størstedelen af hendes familie, inklusive onkler og tanter, bedsteforældre, etc til Kenya. De var blandt de britiske pionerer, der skulle befolke og dyrke landet, udsendt for det britiske imperium. Det var ikke et nemt liv, men det gav en unik opvækst i en blanding af fint engelsk og råt afrikansk. Allerede som barn forelskede Daphne sig i dyrelivet, og denne kærlighed tog hun med sig. Historien beretter om hendes opvækst og usikkerheden under oprørene, der til sidst ledte til Kenyas uafhængighed, og den kamp, de har kæmpet for ikke at miste alt.

An African Love Story er en smuk og magisk fortælling om det dybe kærlighedsforhold mellem Daphne og hendes mand David Sheldrick; en mand der har haft stor indflydelse på, at Kenyas største nationalpark Tsavo blev til og bestod. Det er en fortælling om hendes liv og den kærlighed, hun nærer til naturen og dyrene på den afrikanske savanne, og hvordan de har skabt den verdenskendte David Sheldrick Wildlife Trust, har været med til sikre dyrenes sikkerhed med the Kenyan Wildlife Services, og stiftet det børnehjem i Nairobi Nationalpark, hvor Daphne den dag i dag lever og arbejder.

An African Love Story er smukt skrevet og helt umulig ikke at blive dybt forelsket i, hvis man har den mindste empati for elefanter eller noget andet levende dyr for den sags skyld. Det bliver ikke hippie-frelst - det er bare helt naturligt, uimodståeligt og rørende. Daphne er en af de mennesker, der har haft en helt enorm indflydelse og efterlader sig en gigantisk arv, og jeg bliver efterfølgende rørstrømsk bare af at se på fotografierne i bogen.

Bogen er i øvrigt udgivet på dansk hos Nyt Nordisk Forlag med titlen Mit afrikanske liv, og jeg anbefaler den på det absolut varmeste. Den er ikke bare smuk og rørende, den er også super vigtig. Krybskytteri er stadig en plage og trussel mod elefanter og næsehorn, og de har brug for hjælp. Og bare det, at flere folk er bevidste om problemet og historien, er et skridt på vejen i den rette retning.

The David Sheldrick Wildlife Trust kan følges online på twitter @DSWT, facebook og instagram @DSWT. Og hvis man vil sponsorere en af deres nuttede dyreunger, så koster det $50 om året, og det kan man læse mere om på deres hjemmeside.


AN AFRICAN LOVE STORY
- Love, Life and Elephants
af Daphne Sheldrick
ISBN13: 9780670919727
334 sider / Udgivet i 2012

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen