Skyggernes dronning af CJ Redwine

Lille spejl på væggen der. Hvem er den mest magtfulde i landet her?
Skyggernes dronning er en mørk fantasy-fortælling inspireret af eventyret om Snehvide. I den følger vi Lorelai Diederich; kronprinsesse på flugt og landets retmæssige regent. Lorelai har én mission: at dræbe den onde dronning, der tog Ravenspire-tronen og slog hendes far ihjel. For at gøre dette, må hun bruge det ene våben, hun og dronning Irina har til fælles: magi. Lorelai bliver nødt til at være stærkere, hurtigere og mere kraftfuld end Irina, den farligste troldkvinde, Ravenspire nogensinde har set.

I det nærliggende rige Eldr får den næstældste prins Kol, rebel og ballademager, pludselig ansvaret for at redde sit kongerige, da hans far og storebror bliver dræbt af en invaderende hær af trolde, og han krones til konge. Kampen mod troldene er håbløs, og hans eneste mulighed er magi. Han indgår en skæbnesvanger aftale med dronningen af Ravenspire - Lorelai's stedmor - han skal bringe hende Lorelais hjerte.

So far so good. Det er historien som vi nogenlunde kender den med et twist af dragemennesker og en større verden.
Jeg synes overordnet, Redwine skriver godt og historien er god. Den var dog også lidt lang i det, og fængede mig ikke som jeg havde håbet, den ville. I bogen her er Snehvide Lorelai en krigerprinsesse, og hun og hendes bror vokser op i skjul efter faderens død under det årvågne øje af en loyal soldat. Det bliver dog lidt overfladisk, og historien skøjter blandt andet hurtigt over, hvorfor Lorelais magi er så kraftig som den er, og hvordan hun har lært at bruge den.

Som forventet knækker historien fra eventyr over i YA romance, og det er fint. Jeg holdt ganske meget af Kol og hans kamp for ikke at bukke under for Irinas magi. Men igen blev det hele lidt for nemt, og stort set hele Lorelais modstandskamp og andre dele af plottet bærer lidt for synlige præg af af det bliver fortalt fremfor at blive vist (show, don't tell!). Der mangler simpelthen noget dybde, der viser hvordan folket reagerer blandt andet. Som det er lige nu består scenen mere eller mindre udelukkende af Irina, Lorelai og Kol, og alle andre er bare vage skygger i baggrunden.

Jeg ender til slut på 3-3,5 stjerner. Det er en fin genfortælling af et klassisk eventyr, og Redwine har formået at gøre historien til sin egen. Jeg glæder mig til at læse næste bog i serien, The Wish Granter, der udkom i februar 2017 på engelsk og handler om Rumpelstiltskin og finder sted i et naboland til Ravenspire.


SKYGGERNES DRONNING
Ravenspire #1
af CJ Redwine
ISBN13: 9788740610482
357 sider / Udgivet den 27. september 2016
Original titel: The Shadow Queen [2016]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

  1. Uh, denne her står (stadig) på min to-read liste. :D

    SvarSlet
  2. Der er et eller andet ved denne bog.
    Jeg vil helt vildt gerne gå i gang med den, men samtidig kan jeg ikke få mig til at samle den op.

    Til gengæld lyder det ekstremt spændende med Rumpelstiltskin i toeren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også meget til et Rumpel-twist :D

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen