Chokolade til morgenmad af Pamela Moore

Femtenårige Courtney Farrel forlader kostskolen, fordi hun har fået følelser for en kvindelig lærer, og hun flytter hjem til sin mor, en afdanket Hollywood-skuespillerinde, hvor hun hurtigt lærer at drikke dry martini og spise chokolade til morgenmad. Hun indleder en affære med en langt ældre mand og vokser pludselig op meget hurtigt i dekadente omgivelser, hvor fristelserne lurer overalt.

Chokolade til morgenmad udkom første gang i 1956 og opnåede hurtigt kontroversiel klassikerstatus på trods af – eller måske på grund af – sit opgør med tabuer som homoseksualitet, kønsroller og teenageseksualitet. Amerikanske Pamela Moore (1937-1964) var kun 18 år, da hun skrev bogen, og begik tragisk nok selvmord som 25-årig. Bogen blev aldrig noget kommercielt hit og endte med at være udsolgt fra forlaget uden genoptryk. For nylig blev den så genopdaget a la John Williams Stoner.

Bogen er fra halvtredserne, og den er selvfølgelig et produkt af sin tid, men jeg fandt fortællerstemmen utrolig barnlig og banal store dele af tiden - det skinnede for mig tydeligt igennem at den er skrevet af en 18-årig, og jeg var ikke imponeret. Jeg synes absolut heller ikke, den fortjener sin sammenligning med Sylvia Plaths Glasklokken.

Jeg hørte bogen som lydbog, og det blev efterhånden lidt af en pinsel. Jeg begyndte simpelthen at ønske hen mod slutningen af bogen, at den var forblevet i glemslen. Bogen bliver beskrevet som en kultklassiker om  en ung piges destruktive og grænseoverskridende indtræden i de voksnes rækker. Jeg må konkludere, at den bare ikke er noget for mig.


CHOKOLADE TIL MORGENMAD
af Pamela Moore
Indlæst af Kristine Brendstrup
ISBN13: 9788711728772
Lydbog, 7t 20m / Udgivet den 20. januar 2017
Original titel: Chocolates for breakfast [1956]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

  1. Jeg havde virkelig overvejet at læse den her bog, men var også lidt påpasselig fordi den var skrevet af en så ung forfatter. Det gjorde jeg åbenbart ikke fejl i :O Så måske den ikke er noget for mig alligevel. I hvert fald skaffer jeg den nok fra biblioteket, hvis det endelig er :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså jeg vil jo helst ikke helt afvise nogen at læse en bog, for rigtig mange har jo også været rigtig glade for den - men jeg må bare konstatere den her slet ikke duede for mig :) en biblioteks prøvelæsning er nok en rigtig god idé!

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen