Ar fra mit glemte liv af Nicole Boyle Rødtnes

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

Lærke vågner efter en hjerneoperation uden minder – men med en krop fuld af ar og tatoveringer, som hun ikke ved, hvor stammer fra. Hendes eneste spor er den dagbog, hun skrev til sig selv inden operationen. I glimt kommer hun i tanke om Alexander, men alt om ham i dagbogen er streget ud. Kun en enkelt advarsel står tilbage: Hold dig væk!
Dette er en virkelig velskrevet og realistisk historie - lidt a la den sande barske virkelighed/kærlighed i fx Nordkraft og Dig og mig ved Daggry. Men hold fast hvor havde jeg lyst til at ryste hovedpersonen, Lærke. Hun er så nem at holde af, men hun tager nogle valg, jeg slet slet ikke kan forstå (eller rettere; bryder mig om) - og det sled på læseoplevelsen, at jeg hele tiden sad og var lidt gal på hende.

Vi følger Lærke, fra hun vågner efter en operation, der skulle fjerne en hjernesvulst. Nu har hun mistet hukommelsen, og kun hendes dagbog kan give hende ledetråde om, hvem hun var, og hvem hun holdt af. Desværre har hun ikke været helt så klar i sine skriverier, som hun kunne have ønsket, og hun når at rode sig ud i en masse ballade og misforståelser, før hun endelig forstår igen.

Det er som sagt en skildring af den barske slags. Vi får et indblik i Danmarks mindre priviligerede side. Lærke har fået en tvivlsom opvækst hos en mor, der knap nok kan tage vare på sig selv, og hun har måttet udvikle en hård skal og klare sig selv. Historien bærer derfor også præg af en ung kvinde, som fixer sine egne problemer, fremfor at bede andre om hjælp - og tager beslutninger, man som læser måske godt kan følge hende i, men ikke kan acceptere.

Ar fra mit glemte liv er tredje bog i Boyle Rødtnes' tematiske trilogi om kærlighed og identitet. Tidligere har hun skrevet Hul i hovedet (afasi/hjerneskade) og XY (kønsidentitet).


AR FRA MIT GLEMTE LIV
af Nicole Boyle Rødtnes
ISBN13: 9788771653472
254 sider / Udgivet den 1. august 2016

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen