Dark matter af Blake Crouch

[ Bogen er hørt som lydbog på Mofibo -
det fysiske eksemplar er lånt på biblioteket ]

"Er du lykkelig i dit liv?".
Det er det sidste spørgsmål, Jason Dessen hører, inden han mister bevidstheden. Inden han vågner fastspændt, omringet af folk i sikkerhedsdragter. Inden en fremmed bøjer sig over ham og siger: "Velkommen tilbage". Jason er vågnet i en verden, han ikke kan genkende. Hans kone er ikke hans kone. Hans søn er aldrig blevet født. Og han er ikke længere fysiklærer, men et hyldet geni, der har opnået noget utroligt. Noget alle troede var umuligt. Er det denne verden eller den anden, som er en drøm? Hvor er hans familie? Det bliver begyndelsen på en forunderlig og forfærdelig rejse – én, der stiller ham ansigt til ansigt med de mørkeste sider af sig selv.

Jeg anede intet om Dark Matter da jeg gik i gang med den andet end at den er science fiction og skulle være virkelig god. Og det er den til fulde! Jeg havde dog ikke forventet så gevaldigt et mindfuck undervejs. Jeg kæmper lidt med at sætte ord på uden at spoile handlingen. Der er så mange fede ting at diskutere og gå i dybden med, men det skal man opleve undervejs i læsningen tror jeg. Men lad os bare sige, at der er en masse videnskab forklaret så selv jeg kan følge nogenlunde med. Det er en bog, der ud over et sygt spændende thriller plot, virkelig sætter en masse store teoretiske tanker i gang.

Vi følger i bogen Jason, der lever et dejligt liv. Han droppede muligheden for den helt store stjernespækkede forskerkarriere til fordel for det perfekte familieliv, men drømmer som alle mennesker om "hvad nu hvis...". Men så en skæbnesvanger aften bliver hans "hvad nu hvis" til grufuld virkelighed. Han bortføres, og alt bliver sort. Da han vågner igen, er han omgivet af mennesker, der hævder at kende ham - men de kender en anden version af ham. Eller gør de? Snart stilles der spørgsmål ved alt, Jason troede, han vidste og hvilken virkelighed, der er virkelig.

Et minus ved lydbogen for mig, var at jeg manglede mere tydelige NYT AFSNIT mærkater. Jeg måtte på et tidspunkt indstille læsningen helt, overbevist om at der manglede en stor luns af historien - at der var fejl i lydbogen, for der var et vildt underlig skifte i historien. Dette var inden, jeg havde fået biblioteksbogen hjem, så jeg måtte ty til mit netværk af bogbloggere og få én til at slå op i deres bog og be- eller afkræfte min formodning. Det viste sig dog, at der bare var et nyt afsnit, og ingen fejl i lydbogen.

Dark Matter får sine 4 stjerner fordi historien er super opfindsom og skrevet, så man virkelig kan se det for sig. Den satte både følelser og tanker i spil, og udfordrede virkelig mine tanker om eksistens og virkelighed. Den kæmper sig dog ikke op på 5 stjerner, for fusen går lidt af ballonen til sidst. Det er et klassisk problem - hvordan afslutter man noget storslået til alles tilfredshed?  Det var ganske godt, men jeg havde hellere set noget lidt mere eksplosivt til slut.


DARK MATTER
af Daniel Crouch
ISBN13: 9788702232615
391 sider / Udgivet den 16. juni 2017
Original titel: Dark Matter [2016]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

  1. Jeg prøvede den ganske kort som lydbog, men der fangede den mig slet ikke. Det kan være jeg skal have fat i den på biblioteket i stedet for :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen