Den dunkle profeti af Rick Riordan

[ Bogen er lånt på biblioteket. ]

For at straffe Apollon har Zeus gjort ham til et menneske og bortvist ham fra Olympen. Berøvet sine guddommelige kræfter må den 4000 år gamle gud lære at overleve i nutidens verden, indtil han kan få bragt orden i de orakler, som ikke længere virker, så han igen kan blive en gud. Men hvad er mysteriet om oraklerne, hvad har ødelagt deres kræfter?
Efter en række farlige - og decideret ydmygende - prøvelser i Halvblodslejren må Apollon vove sig ud på en livsfarlig rejse tværs over USA. Heldigvis har han fået en flok venner, som kan træde til, hvor hans guddommelige evner svigter. Det bliver en hårrejsende tur fyldt med humor og haiku-digte.

Apollon er tilbage, og han, Leo og Calpyso er nu rejst dybere ind i landet efter første bog, der foregik omkring og i Halvblodslejren, på jagt efter endnu et orakel, der naturligvis viser sig at have noget at gøre med Apollos tid som gud, og de skal igennem nok så meget for at redde dagen. De onde kejsere fra fordums Rom lurer også og der er som altid action og mytologi blandet sammen med humor og et spøjst persongalleri. Jeg føler mig lidt mere afskåret fra dem alle i denne omgang, særligt Meg siger mig egentlig ikke så meget, og selvom bogen her er ligeså sjov og fint skrevet som Riordan altid mestrer, så er den i sidste ende bare ikke frygteligt mindeværdig. Den er på ingen måde dårlig, jeg manglede bare noget ... mere.

Jeg troede oprindeligt, at serien her kun var en trilogi, og at Riordan derved brød lidt sine tidligere vaner (normalt skriver han alt i serier af fem), hvilket ville have betydet, at næste bog om Apollon også ville være den sidste. Selvom jeg har holdt af bøgerne hidtil, skuffede det mig faktisk lidt at opdage, at der er planlagt en bog 4 i 2019 og 5 i 2020. I og med Apollon er en falden gud, så er han altså bare desto mere irriterende at høre på. Det er ret forståeligt, at han whiner en del over hvor meget nemmere livet plejede at være, men jeg foretrækker de dødelige halvguder/helte, Riordan plejer at skrive om. Dem, der rent faktisk kæmper for noget og ikke bare har travlt med at blive lækker igen. Apollon/Riordan er herudover overordentlig glad for sine egne jokes og zingers, og jeg er nok bare ved at have nået et mætningspunkt. Jeg var egentlig ret vild med det i første bog, men nu kan jeg mærke det er ved at være for meget.

Men bevares, det er fin underholdning, så jeg glæder mig da alligevel til de næste tre også. Jeg smider i sidste ende 4 stjerner efter bogen her; jeg kan på ingen måde sige den kun fortjener 3, men jeg håber den næste i serien genvinder magien.


DEN DUNKLE PROFETI
Apollons prøvelser #2
af Rick Riordan
ISBN13: 9788711692158
448 sider / Udgivet den 20/11 2017
Original titel: The Dark Prophecy [2017]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen