Trommer i det fjerne af Diana Gabaldon

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

ADVARSEL - anmeldelsen indeholder uundgåeligt spoilers for de tidligere bøger i serien!

BUM! så skal jeg da lige love for, at vi er tilbage i midten af det hele. Året er 1767, og vi genoptager historien hvor vi forlod den. Modsat bog tre, hvor det gik over stok og sten (og verdenshave) så er en stor del af bog fire her, ren amerikansk Det lille hus på prærien-agtig idyl. Claire og Jamie er efter deres skibbrud endt i hvad der engang vil blive til USA, og nybyggertilværelsen kalder på dem. Det kunne blive rigtig godt. Men nu har de to elskende en helt fantastisk evne til at tiltrække alskens problemer og ulykker, så man ved jo godt på forhånd at det her ikke er 1088 siders ren hygge. Og hold nu kaje, det er godt.

Der er det simple og hårde liv, vilde dyr, der er indianere på krigsstien, engelske soldater, skotske højlændere i eksil, pirater og slaver. Og endda Jamies tante, Jocasta MacKenzie, den sidste overlevende af Leochs MacKenzie-slægt.

Og det er ikke engang halvdelen af historien. For tilbage i -- eller fremme i -- .... i 1969 har vi Roger og Brianna. De eneste, der kender Claire og Jamies historier. Præstesønnen og den efterladte datter. En datter der er ligeså stædig og ilter som sin rødhårede far fra 1700-tallet. Nu siger jeg ikke mere end hvad der står i bogens bagsidetekst - men Brianna ender med at følge i sin mors fodspor - og rejser tilbage til fortiden. Og ja. Det bliver akkurat lige så kaotisk som du kan forestille dig. Hvor Claire, der var ung i 40'erne, er bedre vant til det mere undertrykkede kvindesyn, så kommer Briannas frie sind og benklæder snart i karambolage med fortiden.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg har siddet med meget store øjne. Jeg har sågar råbt af bogen. Mest ord som NEEEEJ og EJ FOR FUCK SAKE! Det er så stort. Og hold nu fast Jamie er en tåbelig stædig dum bedrevidende stolt arrogant RØV! .... ja, okay jeg holder med Brianna. Du finder snart ud af hvad jeg snakker om, hvis du læser bogen. For når først du går i gang, og den for alvor bider sig fast, så læser den stort set sig selv.

Jeg er meget spændt på hvor historien fortsætter herfra, og hvem der bliver hovedfokus. Jamie og Claire er trods alt ved at blive gamle (uuuh 50+), men omvendt så er de jo også ligesom hovedattraktionen. Men who knows, jeg glæder mig i hvert fald helt vildt til fortsættelsen, Det brændende kors, som eftersigende skulle udkomme på dansk den 1. juni.

Mega fed serie - læs den hvis du er til semi-historisk drama og pageturnere.

TROMMER I DET FJERNE
Outlander #4