Universets engle af Einar Már Guðmundsson

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget / hørt som lydbog. ]

"Jeg var en gal hest i evighedens øjne. Senere lå jeg og kiggede op i himlen. Og solen rakte hånden ind i mit hjerte. Og tændte trolddomsflammen …"

 Universets engle er den skizofrene Pauls beskrivelse af sin egen fødsel og tragiske død - og alt det, der skete derimellem. Fra barndomsoplevelserne i en middelklassefamilie i 50’ernes Reykjavik, over de turbulente 60’ere, de første erotiske erfaringer, drømmene og forhåbningerne, til livet som psykisk syg, gemt væk bag sindssygehospitalets tykke mure, for altid bortdømt fra de normales selskab.
Universets engle er ikke blot mit første møde med Einar Már Guðmundsson, det er også mit første møde med en islandsk forfatter (og når man tænker på, hvor ufatteligt mange anmelderroste forfattere det land, har produceret, er det nærmest lidt af en præstation ikke at have læst noget af dem endnu).

Jeg vidste absolut ikke hvad jeg kunne forvente af bogen. Jeg fik den tilbage til et af de første nordjyske bogbloggertræf; det må være ca 4 år siden, og jeg har tit gået og kigget på den, men uden at få taget mod til mig. Selvom den er ganske kort, fornemmede jeg, den ikke bare lige var sådan at læse. Men det er den faktisk. Jeg fandt den for nyligt på Mofibo som lydbog og tænkte, "nu skal det være!" Og det var lidt en spøjs oplevelse, for fortælleren og hovedpersonen Paul fortæller og væver og ævler løs om alt mellem himmel og jord. Vi får små og store historier om hans barndom og opvækst og alle de mange mennesker, han møder undervejs. Historier, der ofte i det store hele ikke har en døjt med ham at gøre.

Og her kunne man måske tænke, det lyder da som et værre rod. Men det er det faktisk ikke. Det var ganske befriende at høre de her små lidt trivielle historier, mens man ligeså langsomt lærer Paul at kende og forsøger at forstå hans sygdom. Paul er nærmest selv en birolle i bogen, mere fylder han egentlig ikke, men man får som læser et detaljeret indblik i 50'erne og 60'erne og ikke mindst den måde, man behandlede folk med sindslidelser på godt og ondt.

Alt i alt en ganske spændende bog, flot skrevet og forholdsvist hurtigt læst - men dog ikke en bog, jeg var wow'et over. Dertil bliver historien for diffus. Det er rart med noget helt andet en gang imellem for at få et afbræk i læsningen, men det er nok ikke lige den type bog, jeg er størst fan af.


UNIVERSETS ENGLE
af Einar Már Guðmundsson
Lydbog, 5t 32m / Udgivet den 2. oktober 2014
Original titel: Englar alheimsins [1993]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen