I satans tjeneste af Tess Gerritsen

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Jentas. ]

Det latinske ord PECCAVI står skrevet i blod på gerningsstedet, hvor en ung kvinde er blevet brutalt myrdet. JEG HAR SYNDET, betyder det. 
I Satans tjeneste har -surprise surprise- en skurk med en satanistisk vinkel og jeg. var. hooked! Det var så creepy et setup, og det blev mere og mere mystisk med et hemmeligt selskab mod det onde.

Det er juleaften, og en ung kvinde findes brutalt myrdet i sit hjem. Retsmediciner Maura Isles og kriminalassistent Jane Rizzoli fra Boston forbinder snart offeret med den kontroversielle psykiater Joyce O’Donnell, som vi er stødt på tidligere i serien.

O'Donnell er medlem af Mefisto-klubben, der har fokus på ondskab og tror fuldt og fast på at selve Satan færdes i blandt os i fysisk form. Da endnu et lig dukker op i klubbens egen baghave, står det klart, at nogen – eller noget – ganske rigtigt hjemsøger byen.

Bogen starter godt, men det blev bare lidt for mystisk. Gerritsen skriver super godt, og jeg er er vild med hendes serie om Rizzoli og Isles, men det er nok her bogen falder lidt fladt for mig - for det her er meget lidt om Rizzoli og Isles og ret meget om hvad der i sidste ende minder mig mest om et afsnit af Scooby Doo.

Udover Moira og Jane følger vi en ung kvinde i Italien, der er på flugt fra sin fortid, og vi ser brudstykker af benævnte fortid, og man begynder så småt at kunne ane, hvad der skete dengang. Men jeg synes, det hele ramler lidt til sidst, og jeg sidder tilbage med en del spørgsmål, jeg ikke synes, blev besvaret fyldestgørende. Herudover var jeg super irriteret over den måde Jane dømmer Moira på fordi hun har følelser for præsten (men okay jeg fatter hat af religion), og jeg var heller ikke solgt på sidehistorien om Janes forældres forliste ægteskab.

Alt i alt ikke en dårlig bog, bare absolut heller ikke den bedste i serien.


I SATANS TJENESTE
Rizzoli & Isles #6
af Tess Gerritsen
ISBN13: 9788771075670
367 sider / Udgivet den 22. juni 2018
Original titel: The Mephisto Club [2006]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen