Mordet i Orientekspressen af Agatha Christie

[ Bogen er købt på krimimessen. ]

Den kendte detektiv Hercule Poirot får i sidste øjeblik en ledig plads i Istanbul-Calais-vognen på det berømte tog Orientekspressen. Toget sidder fast i en snedrive i Jugoslavien, og en passager bliver myrdet. Hvad er der sket? Gerningsstedet er totalt isoleret fra omverdenen og uden adgang fra de andre vogne i toget, så det må være en af de tolv passagerer, der har begået mordet. Mange af dem har et motiv til at dræbe Ratchett, som viser sig ikke at have rent mel i posen. Poirot burde som "øjenvidne" have et forspring i opklaringen af drabet. Men i passagerernes bagage viser der sig at være mange indicier, der peger i forskellige retninger, ligesom der foregår en hel del mystiske hændelser.
Jeg har aldrig læst en Agatha Christie krimi før eller (bevidst) set tv eller film baseret derpå. Jeg kendte naturligvis godt essensen af historien, men kunne ikke huske hverken hvem, hvorfor eller hvordan. Det var derfor med et ret åbent sind jeg gik i gang med bogen her, som jeg købte på Krimimessen. Jeg endte som med så mange andre bøger jeg ejer fysisk at høre lydbogen, og det er rigtig fin oplevelse. Den tager kun 6t 21m og er oplæst af Carsten Warming.

Historien starter stille og roligt ud. Poirot er i Syrien og har netop opklaret en anden forbrydelse og på rejsen hjem får han et telegram der beder ham komme med al hast. Det er på denne rejse fra Istanbul med det famøse tog, at han opklarer et "umuligt mord". En mand er fundet død bag en låst dør og alle har et alibi - eller har de?

Det er muligvis den allermest klassiske krimi, og den slipper ikke udenom at være fra 1934. Den fungerer stadig fint, men i forhold til moderne krimier er Poirots logik og handlinger lige til at fnise over (eller gabe). Det blev noget langtrukkent med en allerhelvedes masse interviews/afhøringer, og her er jeg glad for at have hørt lydbogen, samtidig med jeg gik i haven. Det fik tiden/historien til at gå noget hurtigere.

Det, jeg studsede mest over, var de meget spidse og næsten ondskabsfulde kommentarer, der konstant knyttes til folk. Både i Poirots betragtninger men også i de andres udtalelser. Igen et levn fra 30'erne er der fordomme en masse!

Alt i alt en fin læseoplevelse jeg er glad for at have fået med. Noget jeg dog godt kunne have været foruden er den nye film med blandt andet Johnny Depp, Kenneth Brannagh og Michelle Pfeiffer. Jeg syntes den var piv ringe, meget eksperimenterende og ændrede på ting og plotpoints, der absolut ikke skulle pilles ved.


MORDET I ORIENTEKSPRESSEN
Hercule Poirot #10
af Agatha Christie
ISBN13: 9788711766392
Lydbog, 6t 21m / Udgivet den 31. marts 2017
Original titel: Murder on the Orient Express [1934]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen