Prince of Thorns af Mark Lawrence

[ Bogen er hørt som lydbog hos Mofibo,
de fysiske bøger er lånt på biblioteket. ]

When he was nine, he watched his mother and brother killed before him. By the time he was thirteen, he was the leader of a band of bloodthirsty thugs. By fifteen, he intends to be king... 
It's time for Prince Honorous Jorg Ancrath to return to the castle he turned his back on, to take what's rightfully his. Since the day he was hung on the thorns of a briar patch and forced to watch Count Renar's men slaughter his mother and young brother, Jorg has been driven to vent his rage. Life and death are no more than a game to him-and he has nothing left to lose. 
But treachery awaits him in his father's castle. Treachery and dark magic. No matter how fierce, can the will of one young man conquer enemies with power beyond his imagining?

Jeg tror det var meget godt, at jeg havde læst et par anmeldelser, inden jeg gik i gang med bogen her. Når man bare lige læser bagsideteksten, tænker man standard fantasy. Og det er ikke helt det, man finder blandt siderne. Kiwiria på Goodreads advarede mig helt perfekt med disse undrelser:
[...] I'm not even sure when it takes place. Is it a different universe? Is it our - this - universe in the distant, distant future (where we're all reborn after a nuclear disaster with magic and necromancy and swords)? And if so, why does he reference philosophers he should not really know anything about? [...]
Dette er Lawrence debut, og det er absolut ikke perfekt. Der er mærkelige spring i tid og hop i begivenheder, og historien virker mere og mere tynd jo mere jeg tænker over den - det fungerede nogenlunde mens jeg læste det, men holder ikke vand ved grundig inspektion. Det minder lidt om handlingen i et computerspil, hvor hovedpersonen gang på gang sendes ud på nye missioner for at opnå sine ønskede mål.

Sproget er malende og fængende, men havde jeg ikke haft Kiwirias anmeldelse at støtte mig til var jeg blevet væltet bag over af ren og skær what the fuck!? da de begynder at snakke om ting der ikke hører hjemme i et fantasyunivers som armeret beton, "the old builders", forfalden teknologi, paddehatteskyer og "the heat of a thousand suns" etc.

Jeg tror Kiwiria har helt ret i sin antagelse om at dette er en post-apokalyptisk verden. Jorden gik under i en eksplosion af atombomber og flere tusinde(?) år senere er de overlevende nået til et middelalderagtigt stadie i den nye evolution. Men udover gamle tekster som de græske filosoffer og lidt teknologi hist og her, er der også en form for magi tilstede - nekromanti. De døde er rastløse.

Hovedpersonen i bogen er en syg lille satan kaldet Jorg. Prins Jorg overværede det brutale overfald og mord af sin mor og spæde lillebror som 9-årig. Det knækkede noget i ham. Få år senere har han forladt slottet og sin royale titel og er som 13-årig leder af bande af blodtørstige voldspsykopater med få gode karaktertræk. Der bliver ikke lagt fingre imellem deres plyndren og hærgen. Men nu er det på tide at vende tilbage til slottet (hvorfor, blev jeg aldrig helt klog på) og her bliver Jorg sjovt nok ikke modtaget med åbne arme af sin far, kongen.

I stedet bliver han sendt ud på en mission, og her det som tidligere nævnt, at det hele begynder at virke lidt som et computerspil. Det hele springer lidt fra A til B uden nogen egentlig sammenhæng og der bliver løst nogle problemer og slåsset lidt uden at jeg rigtig fandt ud af hvorfor, hvem eller ... hvorfor?

Når jeg ser tilbage på bogen, var jeg egentlig okay underholdt og jeg er klar på at læse næste bind i trilogien. Men så snart jeg skal til at forklare bogen nærmere eller som her fremhæve dens kvaliteter og mangler, bliver det svært.

Så, altså. Hvis du mangler noget fantasy-but-not-really og ikke har behov for et litterært mesterværk men noget nogenlunde let fordøjeligt og spændende - så er den meget fin. Ud fra anmeldelserne på Goodreads at dømme er det en bog, der for mange er enten helt fantastisk eller total mærkelig. Forfattere som Rick Riordan, Terry Books og Robin Hobb har givet den 5 stjerner og stående ovationer!


PRINCE OF THORNS
The Broken Empire #1
af Mark Lawrence
ISBN13: 9780007459827
Lydbog, 8t 58m / Udgivet i 2011

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen