Children of Blood and Bone af Tomi Adeyemi

[ Bogen er lånt på biblioteket. ]

They killed my mother. They took our magic. They tried to bury us. Now we rise.

Jeg har lidt blandede følelser med bogen her. Jeg synes, den gør rigtig mange ting godt - men ikke helt godt nok. Det starter alt sammen rigtig fint, men omkring halvvejs, måske lidt før, måske lidt senere, er det som om det hele begynder at gå lidt for hurtigt. Plottet ender med at fare derudaf med 180 km i timen, og der er ikke rigtig noget, der kan følge med.

Historien følger unge Zelie, som husker sin barndom, da magi flød frit og forskellige stammer regerede med hver deres magt - nogle kunne fx kontrollere vand, andre ild. Zelies mor kunne hidkalde ånderne.  Men én skæbnesvanger nat forsvandt magien, og en nådesløs konge gik til angreb - alle med evnerne blev angrebet og dræbt, og efterlod et hel folk uden håb - og utallige børn uden mødre og fædre.

Nu er magi måske på vej tilbage - og Zelie og hendes bror er fanget midt i kaosset. Med hjælpen fra en prinsesse på flugt, må de ud på et farefuldt eventyr skarpt forfulgt af en hævngerrig kronprins - men den største fare Zelie er i, udgør hun muligvis selv - hun skal finde ud af hvem hun er og hvem hun vil være - og hvad hendes voksende følelser for hendes værste fjende betyder.

Verdensopbygningen starter fantastisk, og man kan virkelig fornemme de mange farver og kultur i den her landsby Zelie bor i - men efterhånden som verdenskortet udvider sig, og læseren introduceres til mere og mere af verdenen, virker det mere og mere urealistisk og alt for simpelt. Bogen hører Young Adult genren til, og for mig hører det en langt yngre målgruppe til at lave så tegnefilmsagtigt et landkort. Kulturmæssigt synes jeg umiddelbart, den er super flot, og jeg hepper gladeligt for flere mainstream/bestseller bøger med andre kulturer og hudfarver i fokus. Men jeg kan også læse mig til at en del Nigerianere ikke er super imponerede, da Adeyemi åbenbart har brugt en del ord/udtryk og religiøse eller kulturelle ting taget direkte fra det Nigerianske og så vendt og drejet det og most det ind i hendes historie.

Alt i alt en rigtig fin historie, der dog falder lidt over sine egne fødder til sidst. Jeg er ikke kæmpe fan, men vil helt klart læse bog 2, når den engang er klar.


CHILDREN OF BLOOD AND BONE
Legacy of Orïsha #1
af Tomi Adeyemi
ISBN13: 9781509871353
531 sider / Udgivet den 8. marts 2018

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen