Eliza and her Monsters af Francesca Zappia

[ Bogen er lånt på biblioteket. ]

Her story is a phenomenon. Her life is a disaster.

Jeg er for nylig kommet med i en bogklub, hvilket jo altid er en skøn månedlig sammenkomst, og til mit første møde i slut-september, skulle vi læse Eliza and her Monsters. Det var nok ikke en bog, jeg selv ville have valgt, og nu jeg har læst den, er det umiddelbart ikke en bog, jeg har super travlt med at overtale andre til at læse.

Bogen handler om Eliza Mirk, som er -så- tæt på endelig at være færdig med High School så hun kan komme videre i livet og væk fra alt og alle. I det virkelige liv er hun sky, mærkelig og helt og aldeles alene. Hendes familie af sports fanatikere forstår hende ikke. Men online er hun LadyConstellation, den anonyme skaber af den vildt populære tegneserie Monstrous Sea, og online er den verden, hun foretrækker.

Men så en dag starter en ny dreng i hendes klasse, og han viser sig at være Monstrous Sea's mest populære fan fiction skriver (forfatter?). Han tror, at Eliza bare er endnu en fan, og hun holder tand for tunge om sin virkelige identitet. Lige så langsomt får han lokket hende ud af hendes skal, og hun opdager at livet offline måske også kunne være værd at leve i.

Men så sker det der ikke måtte ske. Elizas hemmelighed deles ved et uheld med resten af verden og alt - hendes historie, hendes forhold med Wallace og selv hendes fornuft begynder at smuldre.

Bogen er okay. Den er fin. Den har nogle gode elementer, i særdeleshed i forhold til fankultur og til Elizas mentale helbred. Men noget vi nok alle var enige om til klubmødet var at man altså ikke kan lave en bog om en online tegneserie, der skal forestille at være så populær og have helt vild flotte tegninger - og så spise læseren af med så ringe skitser. Gang på gang i bogen får man som læser en lille bid af den historie, som Eliza nu skriver på, akkompagneret af tegninger, der skal forestille enten at være hendes råskitser eller færdige "mesterværker". Og det er noget makværk. Undskyld hvis jeg er strid, men det ligner noget en 11-årig har tegnet, en uge efter at hun har opdaget manga-stilen. Og så knækker tråden jo altså bare.

Historiemæssigt havde jeg nok lyst til at ruske Eliza en del gange - mest når hun gang på gang sparker sine forældre fra sig, selvom de virker til at være virkelig velmenende. Jo, bevares, de kunne måske lige have googlet hendes tegneserie og lært lidt mere om hvad hun laver, men på bedste teenagemanér er hun overbevist om at ingen har det så hårdt som hende. Samtidig bliver jeg nok heller aldrig storfan af Wallace - særligt hans respons da Elizas verden styrter i grus gav mig lyst til at introducere hans hoved for noget meget hårdt.

Så alt i alt, spændende hvis du er vild med fankultur og teenage angst - men jeg ville nok hellere anbefale Rainbow Rowell's Fangirl.


ELIZA AND HER MONSTERS
af Francesca Zappia
ISBN13: 9780062290137
385 sider / Udgivet den 30. maj 2017

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen