Årets bedste bøger - 2018


Et kig i mine absolutte favoritter, som jeg har læst i 2018 (og som altså ikke nødvendigvis udkom der) - i vilkårlig rækkefølge.


# Bedste historiske roman

The King's Curse af Phillippa Gregory (2014)
- Jeg er 100% nørd når det gælder det engelske kongehus i 14-1500 tallet. Bogen her er et interessant indblik i Margaret Poles liv, som vitterlig var noget af en ruchebanetur under konstant trussel om død fra et af historiens meste kendte konger - Henry VIII.

# Bedste krimi:

Kastanjemanden af Søren Sveistrup (2018)
- Spændende plot og meget velskrevet - fokuset ligger på opklaringen af sagen, og det er mesterligt.

# Bedste novellesamling

Intet mellemnavn af Lee Child (2018)
- Jack Reacher som barn, ung og voksen. Som vagabond og som militærpoliti. Samlingen tager læseren behind the scenes og vi lærer mere om den mystiske actionhelt.

-- Honourable mention:
Vame hænder af Mette Klint (2018)
- virkelig fin og kort lille samling af historier fra et sygehus med alle de følelser og tanker, som patienter, personale og pårørende gennemlever.

# Bedste fantasy

Tempests and Slaughter af Tamora Pierce (2018)
- Numairs barndom og spæde start som troldmand - what's not to love? Et must read hvis man har læst Dain bøgerne (og synes om dem).

-- Honourable mention:
A Court of Wings and Ruin af Sarah J Maas (2017)
- Afslutningen på den første trilogi om Feyre. Ikke helt så god som bog 2, men stadig rigtig god.

# Fik mig til at græde mest

The Travelling Cat Chronicles af Hiro Arikawa (2017)
- En yderst smuk og gribende japansk historie om venskab, kærlighed og loyalitet mellem en mand og hans kat.

# Bedste debut

Kings of the Wyld af Nicholas Eames (2017)
- Episk old school fantasy men med et twist der gør, at den holder vand.

# Nårh den var sød

The Christmas Promise af Sue Moorcroft (2016)
- En skøn kærlighedshistorie med jul i baggrunden og en kvinde, der med lidt hjælp får sit liv på rette spor igen.

-- Honourable mention:
Afternoon Tea at the Sunflower Café af Milly Johnson (2015)
- Jeg elsker Johnsons skrivestil og den måde, personerne formår at sparke fra sig og gøre deres liv til deres igen.

# Bedste Coffee table book

The Unsung Heroes af Daphne Sheldrick (2018)
- Jeg vil for evigt være fan af mennesker, der hjælper baby elefanter (og andre babydyr). Bogen her er lige til at tude over - både fordi jeg har ondt af de stakkels små, men også fordi det er super rørende og dejligt at de nu har det rigtig godt.

# Bedste erotik

Den nye jarl af Lisa Genova (2018)
- hvem havde troet jeg skulle gå hen og blive fan af den genre efter alle de års rysten på hovedet? Men Lisa Genova har helt klart åbnet en dør med hendes historiske kærlighedsromaner.

------- * * * -------

Jeg har været svære at behage i 2018 og havde en del færre 5 stjernes bøger at vælge imellem til indlægget her - og selv dem der var, er ikke alle uden et par problemer hist og her! Men c'est la vie. Jeg har læst en masse godt, og jeg ser frem til endnu flere gode læseoplevelser i 2019! Jeg har atter sat mit Goodreads mål til 150, og hvad end jeg læser derudover er bare en bonus. 

Kommentarer

Lån løs på eReolen