eReolen Global

I tilfælde af at du har sat dig det overordentlig fortræffelige nytårsforsæt at læse flere bøger, så tænkte jeg lige, jeg ville give dig en hånd. Det er nemlig desværre alt for tydeligt på bibliotekerne, at for få læseglade mennesker, kender ét af bibliotekernes allerbedste digitale tilbud - eReolen Global.

Mens mange efterhånden godt har stiftet bekendtskab med eReolen, hvor man ganske gratis kan låne ebøger og lydbøger på dansk, så er der stadig mange, der ikke ved at der også findes en engelsk udgave. På eReolen Global kan du gennem din lånerprofil til dit lokale bibliotek låne ebøger og lydbøger på engelsk, og der er et virkelig godt udvalg med mange spritnye titler! Jeg har faktisk oplevet flere gange at gå forgæves efter en specifik titel i Mofibo for så i stedet at finde den i eReolen Global.


eReolen Global har tidligere haltet lidt, da særligt dens tilknyttede app til mobiler og tablets ikke var helt brugervenlig, men det er den blevet! www.ereolenglobal.dk er hjemmesiden, men appen, du skal downloade for at få adgang på mobilen og have bøgerne lige ved hånden, hedder Libby. Du logger på med dit CPR-nummer og koden til dit lokale bibliotek og vælger hvilken kommune du bor i - bum, værsgod, adgang til Slaraffenland!

Jeg har været fulstændig blæst bagover af det katalog af spændende titler, jeg kan finde i eReolen Global og næsten endnu bedre --> hvis du savner en titel, så søg efter den, og når Libby siger, den desværre ikke er der, så kan du sende folkene bag en besked om at du er interesseret i at læse den - og så kan det være du senere får besked; nu er den klar til dig! Jeg har oplevet det med 2 titler indtil videre (og jeg har efterspurgt 3-4 stykker).

Appen er supernem at bruge og minder umiddelbart om alle andre ebogs og lydbogs apps, jeg er stødt på. Du kan ændre tekstsstørrelse og baggrundsfarve, etc, du kan ændre afspilningshastighed på lydbøgerne (helt op til x2! Mofibos max er 1,55]), et cetera.

Der er kun 2 små irritationsmomenter ved Libby for mig. 1) den mangler en spol 10 sekunder frem og tilbage-knap og 2) Du kan kun stå i kø til 2 bøger af gangen (det er egentlig helt fair), men når det så er din tur til en bog, så bliver den udlånt til dig med det samme og så har du den i 20 dage. Og så er den ellers ligeglad med om du er i gang med at læse 3 andre bøger. Jeg kan sagtens forstå at den ikke kan stå og vente på mig, men det er sgu også lidt stressende pludselig at få mail om at HALLØJ, den her bog du har ventet på i X uger er din NUUU! [en fed feature er til gengæld af modsat i den danske eReolen, så kan du aflevere en bog, du har læst færdig, så den næste i køen kan få den [men ellers forsvinder den bare af sig selv efter de 20 dage]]

Så alt i alt: Hvis du gerne læser bøger på engelske og hvis du er fan af ebøger / lydbøger eller bare gerne vil undersøge det nærmere på et slunkent januar-budget: eReolen Global!


Kommentarer

  1. Jeg er blandt dem som kendte eReolen, men hverken eReolen Global eller Libby. Loggede på, og den første bog jeg så anbefalet, er en strikkebog af en af mine yndlingsdesignere... man skulle tro, de kendte mig! :-D Tak for tippet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor fedt! :) God fornøjelse

      Slet
  2. Bruger den også meget. Måske lidt ærgerligt, at man kun kan have to bøger ad gangen, men til gengæld fedt at man kan aflevere bøger tilbage - det savner jeg ved den danske udgave af Ereolen, for her er man tvunget til at have bøgerne i en måned (og jeg rammer altid maxgrænsen på lydbøger).


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen