Ar af Auður Ava Ólafsdóttir

[ Bogen er hørt som lydbog hos Mofibo,
den fysiske bog er lånt på biblioteket. ]

Ar er spændende og fængslende fortælling om at finde sig selv igen efter at man føler man er blevet revet op med rode. Det er en historie om at finde tilbage til livet.

Den handler om Johan Ebeneser, en mand i slutningen af fyrrerne, der efter sin skilsmisse, nærmest som en eftertanke får at vide at hans elskede datter i øvrigt sket ikke er hans. Det, sammenlagt med andre ting, får ham ud i en situation hvor han ikke længere vil leve i denne verden.

Men det er ikke nemt at tage sit eget liv og han bliver hele tiden nødt til at udsætte det. Pulterkammeret skal blandt andet ryddes så det ikke er andre til besvær, efter. Det går også op for ham, at hvis han gør det derhjemme, så er det datteren der finder ham, og det vil han ikke udsætte hende for, så han beslutter sig at rejse bort, til et fjernt krigshærget land, og gøre gerningen der.

Her begynder historien for alvor. Han har taget sin værktøjskasse med (i tilfælde af at han skal bore hul i loftet til en krog at hænge sig i), men det skal snart vise sig at en ferm og handy mand med en værktøjskasse er en stærkt eftertragtet person i et land med skadede mennesker og bygninger. Atter en gang bliver hans beslutning udsat igen og igen.

Historien indeholder utroligt mange facetter og små bitte ting, der gør den til et stort flot hele. Den bliver lidt for lommefilosofisk eller eftertænksom til tider for min smag, men er en historie, der faktisk er blevet hos mig efterfølgende. Da jeg læste de første 10-20% var jeg egentlig lidt træt af den og råbte hvis nok på et tidspunkt, at han skulle se at få det gjort og få det overstået, så jeg kunne komme videre med en anden bog, men lige pludselig greb den mig, og jeg endte med at høre lydbog de mærkeligste steder, for ikke at skulle sætte den på pause.

Havde slutningen været lidt mere skarp, var min endelige bedømmelse snildt kommet op på de 4 stjerner, men der mangler lige lidt  POW (eller noget), og den må derfor holde sig på 3 fornuftige og absolut stadigt læseanbefalelsesværdige stjerner.


AR
af Auður Ava Ólafsdóttir
ISBN13:
Lydbog, 5t 44m / Udgivet den 29. november 2018
Original titel: Ör [2016]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen