Ild & Blod af George RR Martin

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

Da jeg første gang hørte om Ild & Blod, troede jeg, det var en faglitterær bog - altså en coffee book table-agtig bog, der gik i nørdede detaljer om Westeros og dens geografi, guder, befolkning etc.

Det er det ikke.

Ild & Blod er første bind om Huset Targaryens storhed og fald og beretter om lidt over 20 konger og dronningers regeringstid fra Aegon I (Erobreren) til Aegon (Dragebane).

Historierne er skrevet, som var det vitterlig en historiebog fra Westeros, skildret af en ærkemester Gyldayn fra citadellet i Oldtown. Det er derfor ikke dybdegående historier med synsvinkler og tanker og den slags - det er lidt mere overfladisk og endda en del grublen fra skriverens side, om det mon overhovedet var sådan det var - for 'originale' kilder er gået tabt, etc, og det foregik trods alt who knows how long før hans tid.

Hvert kapitel er én regents tid på tronen, og det allerførste kapitel havde nær tabt mig. Det omhandler hvordan Aegon invaderer og erobrer Westeros med sine to hustruer/søstre, Visenya og Rhaenys, og deres drager, og det er langt og kringlet, og der bliver nævnt -rigtig- mange navne. Jeg var lost og tænkte, fuck, det her kan jeg ikke.

Men 2-3 kapitler mere og jeg begyndte at fange fidusen. Jeg havde fået omvendt mine forventninger, og havde læst nok til at kunne holde nogenlunde styr på hvem er hvem (en ellers ret umulig opgave med alle de Valyriske navne og det faktum, at rigtig mange hedder det samme!)

Til sidst havde jeg svært ved at lægge bogen fra mig, og det var med stor ærgrelse, da jeg langt om længe opdagede at bogen her netop er første bind, og altså ikke ikke bliver færdig. Jeg glæder mig rigtig meget til at Martin engang kommer med 6. bog i 'hovedserien' -- men jeg glæder mig også rigtig rigtig meget til at han får skrevet andet bind i denne.

Bogen her har fået rigtig mange huk, og jeg tror at de vrede læsere kan deles op i 2 kategorier.
- Der er dem, der er sure over at dette netop ikke er bog 6. (hvortil jeg citerer Neil Gaiman; George RR Martin is not your bitch. Det er fint nok at glæde sig til en kommende bog - men du har ikke krav på den, og din galde får ikke forfatteren til at skrive hurtigere. Han kunne melde ud i morgen at han simpelthen ikke gider skrive mere, og så måtte vi respektere det. Ærgre os, selvfølgelig, men respektere det)
- og dem, der simpelthen ikke kunne vænne sig til den lidt mere distancerede historiefortælling (hvortil jeg siger, fair nok).


ILD & BLOD
A Targaryen History #1
af George RR Martin
ISBN13: 9788702271812
656 sider / Udgivet den 20. november 2018
Original titel: Fire & Blood [2018]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen