Lethal White af Robert Galbraith

[ Bogen er købt online. ]

Lethal White, eller Den hvide død som den hedder på dansk er fjerde bog om privatdetektiven Cormoran Strike og hans assistent/kollega Robin Ellacott

Bogen starter med at Strike får besøg på kontoret af en noget forstyrret ung mand, der mener at have set et barn blive myrdet, da han selv var helt lille. Inden Strike kan nå at få yderligere detaljer, stikker manden af, og Strike står tilbage ude af stand til bare at slå det hen som en tosses hallucinationer.

Denne historie viser sig at trække tråde hen til Strike og Robins nyeste arbejdsgiver, der skal havde dem til undersøge en af sine kollegaer i det britiske parlament, og før de ved af det, er alt fra mord til afpresning og gamle nag pludselig på programmet. Herudover er der jalousi og smerte i begges privatliv, og det hele blendes sammen til en pageturner af kaliber.

Galbraith (=Rowling) skriver brillant godt og er i min mening en eminent krimiforfatter (Harry Potter bøgerne er i øvrigt krimier, hvis man tænker over det). Strike bøgerne er -meget- engelske, og jeg elsker hvert et ord. Der er spænding og mystik, der er klasseforskelle og engelsk kultur, der er kriminalitet og detektivarbejde, frustrationer og sejre. Og så er der naturligvis Strike og Robin. Deres forhold eller mangel på samme, will they/won't they - åh det er godt.

Jeg glæder mig uendeligt meget til næste bog i rækken, det kan kun gå for langsomt :)

Bonus fact: Bogens handling foregår i 2012, hvilket uundgåeligt trækker tråde til de Olympiske Lege som fandt sted i London det år. Der refereres til det undervejs, og det var bare en sjov lille detalje for mig, da jeg for nyligt genså åbnings- og afslutningsceremonien på youtube.
LETHAL WHITE
Cormoran Strike #4
af Robert Galbraith
ISBN13: 9780751572858
656 sider / Udgivet den 18. september 2018

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen