Half a War af Joe Abercrombie

[ Bogen er hørt som lydbog hos Mofibo,
det fysiske eksemplar er et anmeldereksemplar fra Plusbog. ]

Words are weapons
Only half a war is fought with swords
Sometimes one must fight evil with evil

Vi følger i bogen prinsessen Skara som allierer sig med de gamle kendinge fra bog 1, da hendes kongedømme falder for Grandmother Wexen og Bright Yilling's hærgen. Udover Skara er de andre primære fortællere Koll - Yarvis lærling, samt krigeren Raith, mens hovedpersonerne fra tidligere bøger som Yarvi og Thorn Bathu naturligvis også spiller store roller.

Jeg føler mig lidt splittet, hvad angår dette tredje og sidste bind i trilogien om The Shattered Sea. Det er velskrevet og grumt - det er åben krig og list og snedige planer og et brutalt realistisk portræt om hvordan folk opfører sig når de vil vinde for enhver pris.

Men jeg tror netop denne nådesløse opførsel går mig på. Jeg kan, uden at spoile hvem, sige at der nogen der bliver lidt for meget en hård hund. Jeg gik og troede at personen inderst inde var et godt menneske, og det var lidt en brat opvågning at indse at personen er lige så skånselsøs som alle de andre. Herudover kom det også bag på mig at denne verden slet ikke er helt så fantasy som jeg har gået og troet. Det er snarere noget post-apokalyptisk / adskillige tusinde år siden en atomkrig. Det er ikke fordi det er dårligt som sådan - det er bare... det var ikke hvad jeg havde forventet.

Og sådan går det nok bare igen for mig i den her bog. Der er for mange ting, der bare gik imod hvad jeg troede, jeg vidste, og selvom jeg nød bogen og syntes den var fængende og interessant hele vejen igennem, så ender den på 3 lidt triste stjerner.


HALF A WAR
Shattered Sea #3
af Joe Abercrombie
ISBN13: 9780007553587
Lydbog, 12t 15m / Udgivet i 2015

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen