Bølgebryder - Svømmepigen Jenny og det dybe hav af Tommy Heisz

En augustnat i 1937 nærmede en kvinde sig Djurslands kyst. 29 timer i træk havde Jenny Kammersgaard svømmet gennem Kattegats kølige saltvand, og den 19-årige dansker var ved at sætte verdensrekord. Få måneder tidligere havde hun levet et stilfærdigt liv som syerske på en fabrik i Horsens.
BØLGEBRYDER er fortællingen om en kvinde, der fandt mod og disciplin til at gøre det umulige. Engang havde sportsverdenen været lukket land for kvinder som hende, men tiderne var svære, og danskerne ledte efter nye helte. Bedriften skulle vende op og ned på Jenny Kammersgaards liv. Den åbnede for endnu større svømmeeventyr – og den sendte hende i armene på folk, der ville udnytte hende. En af dem hed Adolf Hitler.
Denne udgivelse er en "single": en digital fortælling, der er længere end en artikel, men kortere end en bog

Jeg faldt over Bølgebryder for nogen måneder siden; jeg ikke husker ikke helt hvordan, jeg husker bare at jeg sad og tænkte, at den lød ret så interessant, men da bogen ikke stod til umiddelbar disposition via biblioteket, kom jeg fra den igen. Det særlige ved den korte bog eller såkaldte "single" er nemlig, at den udelukkende findes digitalt. Udgivet af ArtPeople/Zetland kan den købes for ret få penge på blandt andet Zetland's egen side og på SAXO eller den kan læses via Mofibo, som jeg selv gjorde, da jeg meget begejstret fandt den der.


Det er en spændende bog, specielt den første halvdel og lidt til, der netop har fokus på Jennys præstationer i havene. Den sidste bid er lidt tungere og måske lidt kedsommelig, da den "bare" omhandler resten af hendes liv efter de store svømmeture, hendes tid under og efter 2. verdenskrig og hvad der så blev af hende. Dette var såmænd interessant nok også, bare ikke hvad jeg havde regnet med at få og derfor lidt overflødigt for mig. Men det er jo en rigtig persons historie, der dokumenteres, og så skal det hele jo med.

Det afkortede format fungerer rigtig godt, langt mere uddybende end en ligegyldig artikel og ikke unødvendigt lang som en bog, der bare skal have et vist minimum af sider. Den er velskrevet og forholder sig fint til de forskellige kilder samtidig med at forfatteren bag kun få gange træder frem og minder om, at han også er der og beskriver, hvad fremgangsmåden var.

All in all - Absolut værd at læse. Jeg er blevet lidt en fan af biografier, men det er jo ikke alle personer, man gider læse 400+ sider om. Den her var lige i øjet i det henseende.

BØLGEBRYDER
Svømmepigen Jenny og det dybe hav
af Tommy Heisz
ISBN13: 9788771375107
101 sider / Udgivet i 2013

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

Lån løs på eReolen