Bogforum 2014

(de første 4 afsnit kan springes over hvis man ikke gider at høre på mig klynke over transport-vanskeligheder)

Efter mere end en halv uges sygdom fik jeg slæbt mig ud af sengen lørdag morgen fast besluttet om at skulle til bogforum i Bella Centeret. Oprindeligt var det planen at tage toget 7:30, men jeg var fredag aften blevet enig med mig selv om at tage toget en time senere for at sikre mig jeg var frisk nok.

Da alt var pakket og klart gik det op for mig 5 minutter før afgang at jeg ikke havde nogen penge på mit rejsekort. Usikker på om der var optankningsmaskine på den lille station overførte jeg 800 kr via rejsekort.dk - og fik så beskeden at pengene først ville være til rådighed på kortet efter 5 timer !?!?! Krise. Jeg susede af sted til stationen og fandt da en maskine, der kunne smide penge på kortet direkte og vups, det var 400 kr mere. (Av mit budget).

Langt om længe sad jeg på toget, der skulle vise sig fra DSBs værste side. En fejl af ukendt art gjorde at nogle tog der ikke kørte længere end til Fredericia havde solgt pladsbilletter til Kbh og der var pladsmangel - hvilket togdamen gjorde os obs på hver andet minut. Lyntoget har aldrig føltes langsommere. Desuden virkede 3 ud af 4 toiletter ikke. Og sporarbejdede forsinkede os med mere end 30 min. Men personalet gjorde hvad de kunne, det skal de ha'.

Anyways, godt forsinket ankom jeg til København Hovedbanegård og konstaterede at der var vejarbejde ved busstoppestederne. Min ellers så troværdige rejesplanen app guidede mig hen til rette flyttede stoppested - troede jeg. Viste sig nemlig lige lidt for sent, at den bus jeg troede jeg skulle med kørte i den modsatte retning og den jeg skulle have været med kørte på den anden side af gaden ca en halv km fra stationen (kom ikke med den forkerte bus, men missede den rigtige med sekunder). Suk. Nå men, ca en time og mange frustrerede følelser senere ankom jeg endelig til Bella Centeret og fik adgang til Bogforum!

Og shit der var mange mennesker.

Når man i forvejen er sådan lidt småsyg stadigvæk (seriøst jeg skal lære at lytte til min krop), man har nedtur over transportproblemer og generelt bare er lidt utilfreds med det hele, så er menneskemylder bare ikke den fedeste løsning. Men det gik alt sammen!

Først hørte jeg interview med Jojo Moyes, hun virkede super fin og flink.


Jeg købte også hendes lille bog og fik den endda signeret :D


Jeg ville have købt en plus en i dagens anledning, selvom den er på vej fra england til mig, men priserne var til grin. Det er min absolut største kæphest med danske bogpriser og bogforum. Syntes absolut ikke der var noget specielt fint over størstedelen af deres priser - men jeg er helt sikkert også meget forvent til de engelske brugt bogs priser og kan simpelthen ikke tage mig sammen til at bruge 250-300 kr på en bog.

Jeg var ikke så dygtig til at bruge mit kamera undervejs, men fik da også et snapshot at Sophie Kinsella's interview. Og hun signerede bagefter.


Og Maren Uthaug, der tegnede live - det var super godt! Den nøgne tyske der spillede og sang både forvirrede og distraherede lidt til at begynde med, men snart tog Marens meget dygtige hænder alt fokus. Kæft som hun kan tegne!


Jeg skyndte mig også lige ned at fange de sidste par minutter af Fredrik Bachman's interview, men som ventet/frygtet var det på svensk. Der var da nærmest heller ikke noget publikum - tænker det havde haft mere succes på engelsk? Svensk fatter jeg ikke et bjæf af.


Jeg tulrede en masse rundt herudover, uden plan. Mange stande var ikke lige noget for mig, og mange var så belejrede af mennesker at jeg opgav at komme tættere på, men fik da snakket med nogle mennesker og deltaget i lidt konkurrencer (og vandt en bog på Litteratursidens stand! Den er en overraskelse og bliver sendt hjem til mig :D). Jeg fandt også Bogbiddernes stand til sidst, den var godt gemt væk. Jeg mødte et par af de søde bogbloggere undervejs, men var for kogt i hovedet til at være super selskabelig (undskyld). Formåede også at mixe to sammen på instagram (har aldrig været god til ansigter og navne - dobbelt undskyld).

Knap 3 timer efter ankomst til Bogforum var jeg klar til at tage hjem igen. Min ryg hadede mig, min krop havde endeligt besluttet sig for at nu var det slut med det andet pjat, nu galt det jordens største motherfucker forkølelse (kan knapt trække vejret i dag).

Turen hjem igen gik langt bedre end før. Jeg havde god tid, fik aftensmad, fik pladsbillet og trods alm intercity tog uden lyn og togbus fra Randers af følte jeg det ingen tid tog - men shit jeg var træt!

Alt i alt var lørdag om ikke andet en enorm oplevelse og en masse indtryk. Jeg tror på grund af enerverende sygdom var jeg for træt i hovedet til at overskue så meget hvilket ikke er den bedste forudsætning for at få en god dag, men jeg nød nu trods alt at være der. Jeg fik det jeg kom efter (Moyes autograf) og jeg var lidt med. Bedre planlægning, bedre helbred og bedre held næste år :)

Kommentarer

  1. Åh, det var en skam, at det var sådan en stressende og hektisk oplevelse :/ Men i det mindste fik du da set lidt – og det var så rart at hilse på dig derude :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen