Du må aldrig... af Koethi Zan

I tre år bliver 18-årige Sarah holdt indespærret sammen med tre andre piger i en kælder i Oregon. De bliver torteret og ydmyget på alle tænkelige og utænkelige måder, og ikke alle overlever. Nu står gerningsmanden til løsladelse, og i et forsøg på at forhindre dette begynder Sarah at undersøge, hvad der egentlig skete dengang.


Jeg syntes Du må aldrig... var rigtig god og fangende lige fra første side; historien har man på sin vis hørt før (no spoilers) men Zan fik den gjort sin egen og har blandt andet gjort et rigtig godt arbejde med at give personerne og specielt ofrene/de overlevende piger en personlighed og en stemme.

Den var lidt træg sådan omtrent de første 100 sider, med en del udenomssnak, men Sarah træder i karakter og sparker trods sine egne barrierer gang i sagerne. De sidste 50 sider kunne jeg ikke lægge bogen fra mig og måtte til tider stoppe og genlæse en side for at være sikker på at få det hele med, mine øjne havde alt for travlt med at jage ned over siderne.


Bogen er vel egentlig "bare" en spændingsroman/krimi, men den ligger også lidt på vippen til at være en gyser, mest på grund af de uhyrligheder pigerne udsættes for - men heldigvis bliver disse aldrig beskrevet i detaljer, ellers havde jeg helt klart måtte stoppe med at læse!
Jeg er stadig en novice inden for krimi-genren og ved ikke hvordan mere vellæste fans vil reagere på denne bog, men jeg vil helt klart anbefale den. Den er rigtig velskrevet og meget nem at læse, ikke nogle tunge ugidelige passager om ligegyldigheder. Sarah holder fokus og plottet ligeså - og man ved aldrig hvad man kan forvente.

Nu her mens efterårsbogmarkedet nærmest drukner i ubestridte bestsellere fra bl.a. Guillou, Follett, Adler-Olsen, Slaughter, Sarenbrant, Øbro, og Blædel, vil jeg bare lige udpege denne lidt mindre udbredte bog, der byder på spændende læsning.

Jeg fik nys om Du må aldrig... via mit job, hvor jeg også en gang imellem klargører Bogbidder, som er et tilbud fra Danmarks biblioteker om ugentlig læseinspiration. Ved tilmelding får man på mail tilsendt begyndelsen af tre bøger hver fredag. Du må aldrig... er en af bogbidderne til fredag den 7. november, og den bid fangede mig mens jeg klargjorde den (det er svært ikke at læse med når man sidder og retter formatering etc. :) Du kan læse den her, og se om den måske er noget for dig.
UPDATE - datoen for bogbidden's udgivelse er åbenbart blevet rykket, så hvornår den lige dukker op ved jeg ikke - men tjek bogen ud alligevel!

DU MÅ ALDRIG ...
af Koethi Zan
ISBN13: 9788793079083
301 sider / Udgivet den 18. September 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

  1. Jeg kender den ikke, men den lyder i hvert fald spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det syntes jeg virkelig også den var/er :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen