Den Glemte Have af Kate Morton

En lille fortabt pige...
1913 En lille rødhåret pige står pludselig helt alene på kajen i Maryborough, Australien. Alt tyder på, at hun netop er ankommet med et af de store passagerskibe fra England, men hvor er hendes familie?
En frygtelig hemmelighed...
På Nell O'Connors 21-års fødselsdag i 1930 løfter hendes far sløret for en hemmelighed, der får hendes liv ti lat krakelere. Hemmeligheden bliver ved med at gnave, og mange år senere begiver Nell sig ud på en rejse til England i håb om at finde sandheden. Her fører sporene hende til Cornwall og til det smukke gods Blackhurst.
En mystisk arv...
Efter Nells død får hendes barnebarn, Cassandra, sig noget af en overraskelse. Ifølge mormorens testamente skal hun arve et lille faldefærdigt hus i Cornwall, der i årevis har været genstand for lokal sladder om husets tidligere ejer, den smukke eventyrforfatterinde Eliza Makepeace, og den gamle adelsfamilie på Blackhurst. Nu er det Cassandras tur til at drage til England for endelig at få svarene på det næsten hundrede år gamle spørgsmål om den lille fortabte pige.


Jeg startede ud med at køre fuldstændig død i Den Glemte Have. Jeg følte, jeg læste og læste, men kom ingen vegne. Jeg gik i stå efter ca 100 sider, hvor jeg simpelthen ikke orkede at læse videre; den tog simpelthen læselysten fra mig. Jeg gik i stedet i gang med andre bøger, der bedre passede mig og lod den ligge i næsten en måned før jeg pludselig skulle have den læst færdig i tide til et møde med læsegruppen.

Da jeg langt om længe kom længere ind i den begyndte den da så også så småt at pirre min læselyst, og jeg blev næsten helt glad for den til sidst. Nogen favorit bliver den aldrig; den er simpelthen for langtrukken, men den var interessant og turde bryde nogle mønstre. Alt er ikke som man umiddelbart skulle tro i hverken nutiden eller fortiden. Historien er godt og grundigt indviklet i begyndelsen, men det lykkedes Morton at få det nogenlunde redt ud i en fletning bundet sammen med en skinnende rød tråd.

Noget, jeg tumlede med konstant gennem bogen, var hvor svært det var at holde de tre hovedpersoner adskilt. Vi følger Nell's liv fra barndom til voksen og tilbage til barndom igen, mens hun forsøger at huske; vi følger Cassandra atter fra barndom til voksen, der følger i sin mormor Nells fodspor, og sidst, men ikke mindst, følger vi i Elizas fodspor, hvis rolle jeg ikke vil spoile. Problematikken med de tre er at de "lyder" fuldstændig ens. Bogen var i forvejen træg og hvis jeg først kortvarigt havde tabt tråden så kunne jeg pludselig ikke skelne hvis synspunkt jeg pt læste ud fra. På trods af den til tider var 100 års forskel på tidsaldrene!

Trods mit brok er jeg alligevel endt på 4 stjerner, fordi den endte med at være en okay oplevelse og en rimelig fin historie, hvor 3 stjerner alligevel bare ikke slog til. What can I say; jeg er en sucker for happy endings og blomstrende kærlighed p.t. :)

DEN GLEMTE HAVE
af Kate Morton
ISBN13: 9788770790598
522 sider / Udgivet på dansk i 2010

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

  1. Jeg har ofte kigget på netop denne bog, men synes bare ikke den lød særligt spændende.. Men altså, alle kan vel lide lykkelige slutninger:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er altså også lidt lang og træg i det, men god det er den nu alligevel :)

      Slet
  2. Så smukke billeder. jeg er vild med dem!

    Jeg har kun læst en bog af Kate Morton, og den var virkelig god på sådan en stille måde. Jeg har lige siden gerne ville læse noget mere af hende, og har egentligt fået denne anbefalet, men det er en skam, hvis det er lidt for lang i det :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :D Det var en af de mere inspirerede photosessions ^_^

      Jeg vil også rigtig gerne få læst den du har læst og anmeldt (den med det røde cover, ikke?) og se om de to er ens/forskellige. Det er jo også en mulighed at den her kun var lang i det fordi jeg ikke lige havde humør til den stil/genre da jeg begyndte den. Måneden senere gik det jo meget bedre med at få den læst.

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen