Huset Longbourn af Jo Baker

Den engelske forfatter Jo Baker kaster med sin roman et nyt lys over Jane Austens klassiker Stolthed og fordom, da den giver læseren historien set fra tjenestefolkenes synsvinkel. Huset Longbourn er både en hyldest til Austens fortælling, en kærlighedsroman i sin helt egen ret og en kontant beskrivelse af det hårde arbejdsliv downstairs. I romanen følger man en spirende romance mellem en nyansat tjener og en stuepige i familien Bennets tjeneste - en forhold der løber parallelt med dramaet, der foregår mellem Mr. Darcy og Elizabeth Bennet.


Jeg har her efterfølgende lidt svært ved at bestemme mig om hvad jeg egentlig syntes om Huset Longbourn. Det er en downstairs-historie som giver et helt nyt perspektiv på upstairs-historien i Stolthed og fordom. På den ene side er den velskrevet og nok så interessant, men på den anden side kan dens kærlighedshistorie på ingen måde nå den oprindelige til sokkeholderne.

Vi følger stuepigen Sarah, der tjener hos familien Bennet. Livet er hårdt og ikke altid lige retfærdigt. Resten af staben består af Mr og Mrs Hill samt den unge pige Polly. Ny i huset er James Smith. Gæt selv hvilke to kærligheden blomstrer imellem. Bogen står i ret fin parallel til tv-serien Downton Abbey der også portrætterer up- and downstairs. De rige ser nærmest ikke de mennesker, der har arbejdet for dem hele livet, mens sidstnævnte slider døgnets 24 timer for at opretholde orden og de riges luksuriøse tilværelse. Netop denne skildring var rigtig god og virkede gennemresearchet. Jo Baker har selv udtalt at "every time a meal is served in "Pride and Prejudice", it is prepared in "Longbourn"."

Selvom jeg stadig nød den, tabte bogen mig lidt efterhånden som den udfoldede sig. Jeg fik aldrig den helt store tilknytning til Sarah, og det betød derfor heller ikke så frygteligt meget for mig, når kærligheden gjorde knuder, livet var besværligt, og der var drastiske ændringer i hendes tilværelse. James' fortid og krigen knækkede desværre også filmen for mig. Jeg ville nok inderst inde bare gerne have mere love a la Stolthed og fordom, ikke krig og ubehageligheder. Jeg syntes nok også der blev brugt på lidt tid på bare at lade tiden gå sin gang og kærligheden udvikle sig. Baker havde måske lidt for travlt med at der skulle ske noget.
Bogen skildrer dog rigtig fint det oprindelige persongalleri fra den anden vinkel. De forekommer ikke helt så fine og rare, når man ser dem være ugidelige, utænksomme og naive fra tjenestefolkenes synspunkt. Mit eneste løftede øjenbryn er Mr Bennett's lidt for fantasifulde fortid, men jeg anerkender det kunne have fundet sted. Jeg kan bare ikke lide det.

HUSET LONGBOURN
af Jo Baker
ISBN13: 9788702150247
399 pages / Udgivet på dansk den 6. juni 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

  1. Jeg har det også blandet med historien. Det virker meget som om, Baker forsøger at pege fingre af Austen og sige "1800tallet var en grim, grim, grim tid, se lige her..." og det har hun selvfølgelig ret i, men det bliver hurtigt så karikeret og har i virkeligheden ikke meget med Austen at gøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig. Og det er en skam for jeg tror bogen havde været ganske god hvis den ikke så pinagtigt insisterede på slægtskab med Austens mest kendte og romantiske bog

      Slet
  2. Jeg glæder mig til at læse denne bog, men frygter samtidig at jeg kommer til at sammenligne med "Stolthed og fordom" - og der tror/ved jeg bare at den taber.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør den. Bogen er fin og havde vundet meget hvis den ikke insisterede på at være stolthed og fordoms fætter

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen