Fredag, lørdag, søndag af Christine Lind Ditlevsen

I en moderne stream of consciousness sejler Kat ind i en hjemløs weekend, der er et virvar af druk, sex og skyld, tab og forsoning.
»Det er så status; jeg er Master of Disasters på vej ud af ugen, jeg er værstevennen, sidsteelskeren, første side i et røvsygt blad. Jeg er dyret, helt alene på vejen, græssende her i stenskoven, og hvis du ser mig, så skyd og begrav mig på Twitter og Tumblr.«
fredag lørdag søndag er en evig aktuel historie om et ungt menneskes rodløse færden ud i storbynatten og livet. Romanens sprog og høje tempo afspejler imidlertid en lige-nu-og-her-virkelighed, som den ser ud for mange unge, hvor livet opleves gennem de sociale medier.Bevæbnet med sin smartphone begiver Kat sig ud af ugen og ind i weekendens høje bølgegang. Men byen er et hav, og under overfladen gemmer sig en alvor, der i brudstykker viser en anden side af Kats virkelighed, #udenfilter

Fredag lørdag søndag er en meget rå dansk ungdomsbog. Kat er ude på et skråplan og lever et liv, der kan give de fleste forældre mareridt. Personligt følte jeg nærmest, jeg havde tømmermænd efter at have læst om Kats weekend. Festen starter fredag med druk, sex og kaos, rusen fortsætter lørdag, hvor dag bliver til nat, kaos bliver til skyldfølelser og irritation, beskyldninger og hævn, ligegyldighed og afmagt. Lørdag bliver til søndag og søndag stopper legen. Kats liv er måske ikke så fedt endda, men det er næsten for sent. Næsten.

Jeg var ikke helt og aldeles fan af debutbogen her, historien er mig simpelthen for voldsom omend sikkert realistisk nok, og skrivestilen var også lidt for anderledes (dette vænner man sig dog hurtigt til, og det får hevet en med ind i historien).

Jeg sad som nævnt tilbage med næsten fysiske tømmermænd, men ikke rigtigt nogen følelsesmæssige. Den er god og hurtigt læst, men det er ikke den bedste danske ungdomsbog, jeg har læst.


FREDAG, LØRDAG, SØNDAG
af Christine Lind Ditlevsen
ISBN13: 9788763840477
142 sider / Udgivet den 8. maj 2015

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen