Kort i Bøger #9

Små kort, store kort, landkort, bykort - jeg elsker kort. De findes i uendelige variabler og, er en fantastisk måde at illustrere overfor læseren, hvilket univers man befinder sig i, og hvad man kan forvente af historien. Et godt kort der bruges rigtig kan give en langt mere dybdegående følelse af en historie og landet den udspiller sig i. Jeg viser jer igennem de næste mange uger samtlige mine bøger med kort i - der er lidt af hvert. 


 ----- ----- ----- 

Så er det sidste omgang med kort. I 9 søndage (dog ikke i træk) har vi nu været vidt omkring i masser af lande, verdener og universer.

Vi starter ud med kortet fra Battle Royale af Koushun Takami - et kort som også aktivt er med i bogen, da det informerer spillerne om hvilke zoner er aktive og hvilke der vil springe dem i luften. Bogen var jeg ikke sindsygt imponeret over (meget rodet, meget japansk) men kortet er vældig fint. Det giver et rigtig godt overblik både over øen og over spillernes håbløse situation.


Til den engelske originale udgave af Brent Weeks' The Way of Shadows hører der et vældig traditionelt fantasy landkort - men jeg skal være helt ærlig og sige jeg fandt det ret ubrugeligt. Ca 95% af historien udspiller sig i en by og godt nok nævnes et par enkelte andre stednavne, men de blev så kort eller slet ikke forklaret at jeg slet ikke blev klogere af at kigge på kortet. Men måske forfatteren selv har gavn af det?


I tredje kort finder vi noget vældig videnskabeligt. Et kort over Mars overflade og et afsnit af Schiaparelli krateret, hvori Ares 4 MAVen befinder sig. I og med den herlige hovedperson Mark Watney befinder sig på Mars i Andy Weir's The Martian giver det rigtig god mening, og selvom kortet da godt nok er lidt goldt, er det ret fint at have med i baglommen, mens man læser.


Sidst på listen har vi i denne omgang et noget mere detaljerigt kort over et langt mindre område. Her har vi oversigten over en engelsk herregård (eller noget i den stil) fra 1913. Det er fra bogen Den Hemmelige Have af Kate Morton, og kortet giver en fin lille ekstra dybde i historien, der udspiller sig over 3 forskellige tidsperioder.


Kommentarer

Lån løs på eReolen