Kort i bøger #8

Små kort, store kort, landkort, bykort - jeg elsker kort. De findes i uendelige variabler og, er en fantastisk måde at illustrere overfor læseren, hvilket univers man befinder sig i, og hvad man kan forvente af historien. Et godt kort der bruges rigtig kan give en langt mere dybdegående følelse af en historie og landet den udspiller sig i. Jeg viser jer igennem de næste mange uger samtlige mine bøger med kort i - der er lidt af hvert. 


 ----- ----- ----- 

Vi starter ud med kortet i Pierce Brown's Red Rising (Rød Opstand via Gyldendal). Det store kort er over det terræn, hvori hovedparten af historien udspiller sig, hvilket beskrives som en god blanding af alle slags verdenshjørner (ørken, is, skove, landjord, etc). Historien er af den action-proppede type og kortet er meget rart at have og støtte sig til. Knapt så brugbart er det lille kort over en kløft i Mars overflade, der er blevet terraformet og befolkes af mennesker.



Har andre end jeg læst Kate Constables serie? De består af Hymnernes Hersker, Ørkenhavet, og Den Tiende Kraft (via forlaget Carlsen). Det er mange mange år siden, jeg læste den fantasifulde serie om en ung kvinde der har magiske krafter via sine sangkundskaber, men jeg har da kortet over Tremaris til at minde mig om historien og det land, den udspiller sig i. Det er et rigtig klassisk fantasy kort, og jeg syntes det er super fint.


Gardens of the Moon af Steven Erikson er første bog i en lang serie af hvad jeg har fået at vide er epic high fantasy. Jeg siger således, for jeg har aldrig selv læst den. Jeg måtte simpelthen give op kort inde i den. Om tiden er inde til at prøve igen (ca 7 år efter jeg først forsøgte) er ikke til at vide. Jeg kan på grund af min manglende læsning ikke fortælle så pokkers meget om kortet, men fint og detaljeret ser det da ud.


Sidst men ikke mindst har vi det flotte farverige kort over middelalderens England fra Conn Iggulden's første bog i hans serie om Rosekrigene, Stormbird (Stormfugl via Gyldendal). Selve geografien kender vi, men det er interessant at se hvor de vigtigste steder for den tid lå placeret i forhold til hindanden,


Kommentarer

Lån løs på eReolen