De ældste bøger jeg har læst

Goodreads har en fed knap, når man kigger på ens statistik over læste bøger - nemlig "publication year". Her kan man se samtlige bøger man har læst og registreret på Goodreads, hvilket år man læste dem - og hvilket år de oprindeligt udkom.


Jeg er ganske klar over, at jeg hovedsageligt læser nyere litteratur, og derfor er det for mig ekstra sjovt at se, hvor mange ældre bøger jeg alligevel får læst.

Man kan jo debattere hvor gammelt noget skal være, før det er decideret gammelt, men nu har jeg skåret den til at være alt før 1977 - et eller andet sted skal grænsen jo sættes. Der er givetvis flere, men jeg har ikke været i stand til at registrere alt, jeg nogensinde har læst.

Her er de ældste bøger, jeg har læst:
  • The Odyssey - Homer (-800 ?)
  • Pride & Prejudice - Jane Austen (1813)
  • The Complete Fairy Tales of Brothers Grimm, Volume 1 & 2 (1819)
  • HC Andersens samlede værker (ca 1820-1875)
  • A Christmas Carol - Charles Dickens (1843)
  • The Double - Fyodor Dostoyevsky (1846)
  • Alice in Wonderland - Lewis Caroll (1865)
  • En verdensomsejling under havet - Jules Verne (1870)
  • The Canterville Ghost - Oscar Wilde (1887)
  • The Wonderful Wizard of Oz - L Frank Baum (1900)
  • The Call of the Wild - Jack London (1903)
  • White Fang - Jack London (1906)
  • Peter Pan - JM Barrie (1911)
  • Mrs. Dalloway's Party - Virginia Woolf (1923)
  • The Shunned House - HP Lovecraft (1924)
  • Fiskerne - Hans Kirk (1928)
  • All Quiet on the Western Front - Erich Maria Remarque (1928)
  • Det lille hus i skoven og alle de andre - Laura Ingalls Wilder (1932-1943)
  • The Hobbit - JRR Tolkien (1937)
  • De fem bøgerne - Enid Blyton (1942)
  • Den lille prins - Antoine de Saint-Exupéry (1943)
  • Animal Farm - George Orwell (1945)
  • Mrs. Mike - Benedict og Nancy Freedman (1947)
  • Nineteen Eighty-Four - George Orwell (1949)
  • The Lion, the Witch and the Wardrobe - CS Lewis (1950)
  • Désirée - Annemarie Selinko (1951)
  • Prince Caspian - CS Lewis (1951)
  • Den gamle mand og havet - Ernest Hemingway (1952)
  • Charlotte's Web - EB White (1952)
  • The Fellowship of the Ring / The Two Towers / Return of the King - JRR Tolkien (1954-1955)
  • Fluernes Herre - William Golding (1954)
  • To Kill a Mockingbird - Harper Lee (1960)
  • A Clockwork Orange - Anthony Burgess (1962)
  • The Bell Jar - Sylvia Plath (1963)
  • Narrens drøm - Niels E Nielsen(1963)
  • Stoner - John Edward Williams (1965)
  • Rosemary's Baby - Ira Levin (1967)
  • Do Androids Dream of Electric Sheep? - Philip K Dick (1968)
  • The Stepford Wives - Ira Levin (1972)
  • Visse hensyn - Christian Kampmann (1974)
  • Dragonsong - Anne McCaffrey (1976)
  • Interview with the Vampire - Anne Rice (1976)
  • The Silmarillion - JRR Tolkien (1977)

Nogle bøger er selvfølgelig bedre end andre og jeg har også nogle klart favoritter blandt disse fine gamle titler. Ved nærmere refleksion er det faktisk de færreste her på listen, som jeg syntes decideret dårligt om. For selv om nogle måske ikke var super gode, så var de spændende at læse, fordi de nærmest er kult og/eller er en del af litteraturhistorien (fx Ira Levins bøger, Philip K Dick og Anthony Burgess).

Men det er jo netop også det, der er hele grundlaget for at en bog bliver en klassiker - at den bliver ved med at røre noget i os; at den forbliver relevant trods sin alder; at dens budskab aldrig går af mode.

Nogle forfattere var pionere for deres samtid, men er i dag blevet overhalet indenom af teknologi og fremskridt, men så længe man husker den tid, den enkelte bog er skrevet i, så kan man forstå, hvorfor den var så vigtig en gang - og hvorfor den stadig lyser i dag (Og George Orwell, Jules Verne og Jack London har også skrevet nogle dybt interessante bøger, jeg kan anbefale på det kraftigste).

JRR Tolkien og CS Lewis er noget nær moderne fantasy's stamfædre. Jane Austens Stolthed og Fordom er anerkendt af de fleste som værende en af de bedste kærlighedsromaner gennem tiderne. Sylvia Plaths Glasklokken gik lige i hjertet på mig. Laura Ingalls Wilder skrev en serie, der holdte mig med selskab gentagne gange gennem min barndom - og stadigt genlæses hyppigt den dag i dag.

Hvilke gamle historier holder du allermest af?
Jeg tagger enhver der har lyst til at vise deres ældste læseoplevelser frem :)
Free for commercial use / pixabay.com

Kommentarer

  1. Sikke en sjov funktion, den havde jeg ikke lagt mærke til! Min ældste bog er fra 1782, og derefter kommer der en del Jane Austen. Men ligesom dig, er der flest bøger fra de sidste årtier.

    SvarSlet
    Svar
    1. Wauw, 1782? Hvad er det for en? :) Ja der er mange halv-moderne klassikere.

      Slet
    2. Det var 'Dangerous Liaisons', som var overraskende let og underholdende at læse. Den er desuden blevet filmatiseret to gange: i en 'rigtig' version med Glenn Close, Michelle Pfeiffer og Uma Thurman. Og så er den også i en moderne version - tror, at den hedder Sex games el.lign. på dansk og er med Reese Witherspoon og ham der hun var gift med ... og hende den mørkhårede der også var med i 'Legally Blonde' (er virkelig dårlig til at huske skuespilleres navne :-D)

      Slet
  2. Du har læst mange gamle bøger i forhold til mig. Jeg tror måske at jeg siden jeg begyndte at registrere min læsning i 2007 har maks 10 bøger der er udgivet før jeg selv er født (1990). Og kun et par stykker der sådan er rigtigt gamle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige det der med at registrere dem - tæller du alle de børnebøger du garanteret læste da du var lille, har du læst en masse. Mange af de gode gamle serie er langt ældre end man måske lige går og tror :)
      Med hensyn til nutid, så har jeg også bevidst gået efter at få læst nogle af kult-klassikerne. BladeRunner og Clockwork Orange var ikke bøger jeg under normale omstændigheder havde lånt eller købt :D

      Slet
    2. Nej, dem har jeg lige netop ikke talt med. Har ikke helt styr på dem, men jo der er nok en del som er godt gamle i blandt dem.

      Slet
  3. Vildt spændende indlæg! :D
    Jeg må lige prøve den funktion på Goodreads en dag..

    SvarSlet
  4. Sikke en sjov vinkel på læsningen :D Mine ældste bøger er Æsops Fabler fra -560, Rolandskvadet fra 1070 og Tristan og Isolde fra år 1200. Tusind tak for tippet! Det er vildt skægt at sidde og nørde ud over :P Og jeg har åbenbart en forkærlighed for bøger skrevet mellem 1800 og 1950 - måske skulle jeg prøve at sprede læsningen lidt mere ud xD

    SvarSlet
    Svar
    1. Var så lidt :D du har været langt tilbage i tiden!

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen