Rød Dronning af Victoria Aveyard


I Rød Dronning finder vi den klassiske kamp mellem overklasse og underklasse men i fantasy regi. Samfundet er opdelt efter farven på ens blod. Har man rødt blod er man så godt som slave, har man sølvfarvet blod er man mægtig - og har mægtige, gudelignende evner.

Mae Barrow er 17 år gammel, rødblods, og arbejdsløs. Arbejdsløse 18-årige sendes i krig, og Mae er ude af sig selv. 3 brødre før hende er blevet sendt afsted, og ingen er endnu kommet tilbage. Faren vendte kun hjem som krøbling. Mae har hidtil tjent til føden ved at stjæle med arme og ben, men en dag ender hun ved et tilfælde nær hoffet - og her sker der det utænkelige. På trods af sit røde blod viser det sig at, Mae har evner. For at forhindre en rød opstand tvinges Mae til et liv ved hoffet, og hun må indgå i en uhyrlig maskerade og glemme sin tidligere identitet. Men hun vikles både ind i oprørsgruppen Den Højrøde Garde såvel som følelser for en sølverprins...

Rød Dronning er en fantastisk fed bog. Jeg var så spændt på hvad den havde at byde på, for det er min opfattelse mange af de seneste YA scifi og fantasy bøger har kørt lidt i dystopisk ring. Men Rød Dronning springer rammerne og kickstarter en ny serie med et superfedt plot, nogle herlige personligheder fulde af energi og handlekraft men også masser af splittede følelser, forvirring og usikkerhed. Den ramte helt rigtigt for mig på samtlige tangenter, men jeg er derfor også meget spændt på hvad næste bog i rækken bringer med sig. Plottet virker til at være et af dem, der vil vokse sig meget stort, før det kan løses, og det er ikke altid forfatterne kan favne noget så stort. Vi får se :)

Jeg syntes sølvernes evner var en virkelig interessant del af bogen. De er individuelle inden for familier og har til dels rod i elementerne. Den måde, det beskrives. de træner, giver en meget visuel oplevelse og mindede mig til dels om Hunger Games - men ikke på en plagierende måde.
Herudover var jeg vild med verdens-opbygningen, der til dels minder lidt om vores egen, men til dels også må være baseret på fri fantasi. Klasseskellene og de forskellige kulturer af overflod og armod virker realistisk, og den måde det hele opretholdes på, fungerede virkelig godt for mig.

Rød Dronning er velskrevet, let læselig og appellerer både til unge som ældre fantasy læsere. Den vandt Goodreads Choice Awards 2015 i kategorien Debut Goodreads Author.


RØD DRONNING
Red Queen #1
af Victoria Aveyard
ISBN13: 9788702188950
400 sider / Udgivet den 18. marts 2016
Original titel: Red Queen [2015]

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Ihh nu glæder jeg mig endnu mere til at få den læst!
    Skønne skønne billeder <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Glæder mig til at høre hvad du syntes om den!

      Slet
  2. Skøn anmeldelse - må få fingrene i et eksemplar en dag :-)

    SvarSlet
  3. Den er fantastisk den bog, elsker den, god anmeldelse :) Nr. 2, Glass Sword, er også rigtig god, så du kan godt glæde dig ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen