Go Set a Watchman af Harper Lee

Maycomb, Alabama. Twenty-six-year-old Jean Louise Finch "Scout" returns home from New York City to visit her aging father, Atticus. Set against the backdrop of the civil rights tensions and political turmoil that were transforming the South, Jean Louise's homecoming turns bittersweet when she learns disturbing truths about her close-knit family, the town and the people dearest to her. Memories from her childhood flood back, and her values and assumptions are thrown into doubt. 

Jeg var vildt spændt på at læse Go set a Watchman. Jeg har tidligere læst og genlæst To Kill a Mockingbird og hver gang har jeg fået mere ud af den. Men hvordan kan en ny bog nogensinde konkurrere med en bog der har opnået klassiker status? Forventningerne var jo skyhøje. Mange var imod at bogen overhovedet blev udgivet. Det forsvundne manuskript kom nemlig først på banen efter at Lees ældre søsters død og en grisk advokat overtog administrationen af forfatterens økonomi.
Jeg har også været vildt bange for at anmelde den, for jeg ved, jeg slet ikke har kompetencerne til at gøre det "ordenligt". Men nu prøver jeg alligevel.

Jeg købte bogen allerede, da den udkom. Måtte bare have den. Men jeg fik den aldrig læst. Jeg kiggede ofte på den og tænkte hver gang, ikke endnu. Jeg vidste, den ville kræve en fordybelse og en overvejelse, jeg ikke var sikker på, jeg ville kunne dedikere til den. Men så forleden mens jeg sad og gennemtrawlede Mofibos katalog af lydbøger, fandt jeg den. Oplæst af Reese Witherspoon endda. Og så tog jeg mig endelig sammen - og det er jeg virkelig glad for, jeg gjorde.

Der gik lige lidt tid før ørerne fik vendt sig rigtigt og stillet ind på Witherspoons charmerende sydstats accent, men så blev jeg ellers også suget direkte ind i historien.

Vi er tilbage i Maycomb, Alabama, med Scout, 20 år senere. Hun er en ung men voksen kvinde, men hun er single og helt sin egen. Men også stadig fars pige, akkurat som før. Hun bor ganske vist i New York nu, men hjembyen trækker i hende, og selv ved hun ikke, hvor hun egentlig hører til.

Det centrale ved bogen her er at Scout stadig er et barn af sind - og nu er det på tide at knuse fortidens illusion. Hun er nødt til at finde sig selv og bryde med gamle vaner og idéer. Hun oplever en del i sin barndomsby af forandringer og elementer, hun slet slet ikke kan forlige sig med eller acceptere. Har det altid været sådan og var hun bare blind for det som barn? Eller har de mennesker, hun stolede allermest på, virkelig forandret sig grufuldt meget?

Udover jeg var svært begejstret for bogen, der bare var rigtig fin og fungerede godt for mig, så noget der for mig var dybt tankevækkende var hele aspektet i raceadskillelsen og den voksende friktion i Syden. Det er noget, der har så dyb en rod i den amerikanske kultur med slaver, syden mod norden, etc. Men for fanden det foregik jo ikke for så lang tid siden! (og det foregår desværre stadig). Selvom jeg jo egentlig udmærket vidste det, så tog en off-hand kommentar om 2. verdenskrig pusten fra mig. Mens Europa sloges indbyrdes, og jøderne blev gasset, så var det de sorte mod de hvide i USA. Det virker så absurd at tænke på. Men det gav bare så meget tankestof, som jeg slet ikke kan nedfælde her, så ville jeg aldrig blive færdig, men hold fast hvor var det bare ... stort.

Go set a Watchman er i mine øjne absolut anbefalelsesværdig, hvis man holdt af den første bog, og jeg kan virkelig også anbefale den som lydbog med Witherspoon som oplæser. Det forstærker læseoplevelsen helt ubeskriveligt, og man transporteres direkte tilbage. Jeg er sikker på mange ikke vil kunne holde ud at få knust deres illusioner sammen med Scout og vil hade bogen her for at pille ved deres elskede etter, men jeg tror den har så vigtigt et dybereliggende budskab fra Lee, at det må gøres alligevel.


GO SET A WATCHMAN
To Kill a Mockingbird
af Harper Lee
Oplæst af Reese Witherspoon
ISBN13: 9781785150289
278 sider (lydbog 6t57m) / Udgivet den 14 juli 2015

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Det er sjovt, jeg havde det komplet modsat af dig med denne bog.
    Jeg købte den som dig, lige da den var blevet udgivet.
    Men jeg blev skuffet fra starten. Jeg kunne ikke mærke personerne, jeg kunne ikke genfinde Harpers skrivestil, og syntes nok mest af alt, at den skulle havde været blevet i hendes skrivebords skuffe.
    Du er faktisk den første jeg har stødt på, der har kunne lide den. Men det er rart, for jeg syntes det er så trist hvis alle hader den så inderligt som mig.

    Louise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor spøjst :) jeg tror nu også det har betydet enormt meget for min værdsættelse af bogen her at jeg hørte den som rigtig god lydbog. Det har tilladt mig at leve mig helt anderledes ind i bogen end hvis jeg selv skulle forme ordene.

      Slet
    2. Det kan sagtens havde gjort en kæmpe foreskel jo :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen