Dronningen af Tearling af Erika Johansen

Den første bog i trilogien om dronning Kelsea og kongeriget Tearling.

Jeg var så super spændt på at læse Dronningen af Tearling. Jeg havde hørt en masse godt og tøvede ikke et sekund, da jeg fandt den på biblioteket. De tårnhøje forventninger gjorde imidlertid at jeg de første 50 sider eller mere sad og forsøgte at få forstå, hvad andre syntes om. Den var god, ja, men den fangede mig ikke sådan helt for alvor.

Noget jeg herudover kæmpede en del med, var dens tid og sted. Man får aldrig nogle direkte svar, men efterhånden som man kommer længere og længere ind i bogen, opdager man det er noget med vores egen helt normale jord, hvor de så er rejst "over havet". Men hvor de er rejst hen, og hvordan og i hvilken tid kan jeg simpelthen ikke regne ud. Eller jo, for JK Rowling nævnes som en af Kelseas yndlingsforfattere, så 2010'erne har i hvert fald været der. Men deres teknologi (middelalder-ish) clasher for meget med deres nymoderne tænkemåde. Eller rettere Kelseas. For Kelsea er vidunderbarnet, der har læst sig til alt og forstår. Resten virker som nogle middelalder-barbarer. Det, at jeg brugte så langt tid på at forsøge at forstå tid og sted, tog desværre en del af læseoplevelsen fra mig. Det forstyrrede simpelthen for meget. Jeg forsøgte at ignorere det, men se nu bare her, jeg har allerede skrevet uhyrligt meget om det, og så vigtigt er det slet heller ikke for den egentlige historie.

Plottet er en eller anden blanding af barsk Game of Thrones og noget ungdoms jeg skal finde mig selv og min stemme - og det virker ganske godt. Kelsea er opvokset i eksil langt fra familiens kongerige opdraget i 19 af kun to mennesker. På hendes nittenårs fødselsdag ankommer den tidligere dronnings vagtværn for at eskortere hende tilbage til slottet, så hun kan genvinde sin retmæssige trone, hvor hendes onkel i et godt stykke tid har regeret. Med sig har hun Tearling-safiren, der åbenbart besidder store magiske kræfter og en hel del gåpåmod.

Kelsea er frusterende typisk på mange måder (Patrick Ness' The rest of us just live here har for alvor gjort mig opmærksom på, hvor specielle snefnug altid har hovedrollen og modet til at gøre det vi andre godt ved er det rigtige, men ikke orker at tage på os) - men omvendt er hun også herligt anderledes. Hun er hverken smuk eller specielt slank, og modsat så mange andre heltinder, hvor det alligevel viser sig at hun er gudeskøn, men bare usikker på sig selv, så er Kelsea virkelig lidt af en prop. Og så må hun jo leve med det. Herudover er det ret simpelt - Kelsea bestiger tronen, er populær hos de fattige (som hun vil give rettigheder og lade gå i skole), knap så populær hos de rige (som ikke længere kan gøre som det passer dem). Og så er der naturligvis den helt store skurk ~den røde dronning. En eller anden meget gammel heks, som vi løbende også får et par kapitler fra, så vi får følelsen af hvor mange lag, der er i hende også. For det skal bogen her alligevel have et skulderklap  for; de større roller er ikke papirstynde, men har en del facetter og er ikke rendyrket ondskab eller godhed.

Virkelig lang anmeldelse kort - vældig god bog. Enormt svær at sætte få rigtige ord (specielt når man læser 12 andre bøger, inden man husker rent faktisk at skrive en anmeldelse). Men mit overordnede indtryk er positivt og jeg skal helt sikkert læse videre i serien. Jeg kunne godt finde på at købe serien hjem på engelsk, men de engelske paperback covers er pivgrimme (det ligner mere noget fra Jo Nesbø serien), og det danske her er bare så gudesmukt.


DRONNINGEN AF TEARLING
The Queen of the Tearling #1
af Erika Johansen
ISBN13: 9788771375725
458 sider / Udgivet den 29. april 2016
Original titel: The Queen of the Tearling [2014]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Du kan få det samme cover på engelsk: http://www.bookdepository.com/The-Queen-of-the-Tearling-Volume-1-Erik-Johansen/9780062290366?ref=grid-view :-D

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen