Land i Datid af Jesper Bugge Kold


Jeg var som udgangspunkt lidt langt tid om at komme ordentligt i gang med Land i Datid. Hvorfor, ved jeg egentlig ikke, for alt ved den tiltaler mig. Den har et fint cover og en interessant handling, der i store træk foregår i Berlin før Muren faldt... (skal Muren egentlig stå med stort?)

Vi følger i bogen adskillige mennesker, hvis skæbne før eller siden knyttes sammen. Vigtigst af alle er naturligvis Andreas, der i vores ca nutid rejser til Berlin, da han arver efter sin far - en far han ellers aldrig har haft noget med at gøre. Andreas flygter samtidig fra et kuldsejlet forhold og et universitets speciale, han er kørt død i.
En anden central karakter er Andreas' far, østtyske Peter Körber, der i aller første kapitel - i nutiden - myrdes. Herefter foregår hans kapitler i fortiden - under DDR, hvor vi lærer om hans arbejde og hvem han var som menneske.

Bogen handler til dels om, hvorfor Peter blev myrdet - svaret findes i fortiden - og til dels om Andreas' jagt på hans egen identitet. Andreas er en splittet mand på knap 30 år. Han "burde" egentlig være tilfreds, men faren har været en manglende brik i hans puslespil, siden han som barn forstod, at noget ikke var helt som, det måske skulle have været, og nu som voksen har han behov for bedre at kende sine aner.

Jeg er ret stor fan af de her bøger, der tager noget ægte, såsom DDR og Muren (ting jeg egentlig ikke kender så frygtelig meget til andet end de mest jævne træk), og så spinder en rigtig god historien rundt om det. Min eneste klage med lige den her bog, var at jeg til tider havde lidt svært ved at huske hvem var hvem, når man skifter mellem de forskellige mænd, bogen følger. Det var dog kun, indtil jeg kom lidt længere ind i bogen og havde lært mere om de enkelte, og så var det slet ikke noget problem at holde dem adskilt. Land i Datid beretter om nogle meget forskellige skæbnebilleder under DDR, og det var vildt interessant. Alt i alt, en rigtig god bog; velskrevet og fængende.


LAND I DATID
af Jesper Bugge Kold
ISBN13: 9788740604344
336 sider / Udgivet den 8. april 2016

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen