3 sjove biografier

[ Bøgerne er hørt som lydbøger på Mofibo. ]

Jeg er gået hen og blevet lidt af en fan af biografier, men jeg gider ikke læse om hvem som helst. Og jeg vil helst, at de selv læser deres bog op - det giver bare et ekstra fedt element. Så jeg har naturligt nok kastet mig over de engelske komikere, som jeg kender så godt fra utallige standup shows og engelske tv programmer.



Small Man in a Book af Rob Brydon
Oplæst af Rob Brydon
Længde: 8t 46m
Udgivet den 13. oktober 2011

Jeg kender primært Rob Brydon fra hans deltagelse i forskellige engelske panelshows som fx Would I Lie To You?, Have I Got News for You og QI og derfor var jeg ret blank, når han i biografien her snakker om hans andre projekter. Men det der er interessant er mere hans lange hårde vej til succes. Han kæmpede længe før det lykkedes. Komik er hårdt arbejde, og det er ret imponerende at denne walisiske mand ikke gav op længe inden det endelig hav pote for ham Det er ikke den mest spændende biografi nogensinde, men den var fin baggrundsstøj, mens jeg pendlede til og fra arbejde.

Small Man in a Book får 3/5 stjerner


Spectacles af Sue Perkins
Oplæst af Sue Perkins
Længde: 8t 44m
Udgivet den 17. december 2015

Perkins kender jeg bedst som en af værterne på The Great British Bake Off, og var spændt på at lære hende bedre at kende. Modsat Brydon kom hendes karriere i gang umiddelbart efter universitetet hvor hun mødte Mel (også TGBBO). Her er lidt mere humor og fnis, men også utrolig megen spring frem og tilbage i tiden, så man ikke aner, hvor og hvad hun snakker om. Perkins er noget mere frisk i sin oplæsning, og der er mere go i bogen. Men det føles lidt rodet, og mens der var kapitler jeg holdt meget af, var der også mange, der ikke sagde mig det helt store.

Spectacles får 3/5 stjerner


Life and Laughing af Michael McIntyre
Oplæst af Michael McIntyre
Længde: 7t 44m
Udgivet den 14. oktober 2010

McIntyre var ikke engang færdig med indledningen, før jeg allerede vred mig af grin. Jeg elsker hans karisma og charme, og biografien vinder meget ved at blive læst op af ham selv. Den lider dog også lidt under, at han skiftevist snakker meget højt, så næsten hviskende. Det var ikke nemt at indstille lydstyrken! Det er nu alligevel det hele værd, når han undervejs selv flækker af grin. Man får en næsten lidt for grundig gennemgang af hans opvækst, men hvor jeg troede, han voksede op med en sølvske i munden og så en dag bare sprang ud som en af verdens bedst betalte komikere, så er hans historie noget anderledes. Der gik meget hårdt arbejde og nederlag forud for hans success.

Life and Laughing får 4/5 stjerner

Kommentarer

Lån løs på eReolen