PAPA af Jesper Stein

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

PAPA er 5. bog i krimiserien om vicepolitikommissær Axel Steen.
Så gjorde Stein det igen. Jeg færdiglæste bogen her på en vidunderlig sydspansk strand i nogen og 40 graders høj solskin, og da jeg vendte sidste side, sad jeg som forstenet og stirrede tomt ud i luften. Jeg ænsede hverken sandet eller havets brusen eller de hundredevis af andre mennesker, der var rundt om mig. Hold da wow. Den slutning havde jeg ikke set komme. Der kan du da ikke bare stoppe, Stein?!?! Det er ikke en gang en cliffhanger som sådan - det er bare en bog, der skriger på en efterfølger - en fortælling, der på ingen måde er slut. Hvornår kommer den næste?

Men lad mig hellere lige spole tilbage og starte ved starten. Det tog mig en rum tid at komme ordentligt i gang med Papa - til dels fordi det er den første i serien, jeg ikke har hørt som lydbog, men også fordi, at den bare starter mere afdæmpet.

På et hotel i Berlin møder den albanske mafiahåndlanger Bashkim en frygtindgydende dansk gangster. Narko og penge skifter hænder, og de aftaler en ny handel med store mængder våben – sælgeren er den russiske mafiaboss Papa og køberen colombianske FARC.

Samtidig bliver 143 bankbokse tømt i en kælder ved Nørreport i København. Vicepolitikommissær Vicki Thomsen skal opklare sagen, og hun bliver fra første færd modarbejdet af sine midaldrende mandlige kolleger i Røveri. Ingen ved, hvad boksene præcist indeholdt, men det står hurtigt klart, at det har en forbindelse til russiske kriminelle.

Tilbage i april var jeg til foredrag på Støvring bibliotek, hvor Jesper Stein fortalte om bogen her, og hvordan han er blevet inspireret af et ægte bankboksrøveri i Danmark, der foregik på samme måde som i bogen - men han tilsætter jo så sin egen baghistorie og motiver for røveriet. Røveriets opklaring ligger i hænderne på Vicki Thomsen, som er blevet flyttet fra drabsafdelingen til Røveriafdelingen, hvor hun må kæmpe for at holde hovedet højt over kollegaernes chauvinistiske bullshit.

Axel Steen har skiftet job og er blevet ansat som undercoveragent i PET. Det bringer ham til Amsterdam, hvor han infiltrerer kriminelle miljøer. Han er den fødte agent, men en ny opgave udvikler sig til den farligste og mest omkostningsfulde aktion, han nogensinde har været involveret i. Samtidig er han hårdt ramt af hændelserne i blandt andet Aisha og han er lidt af en knækket mand. Jeg kunne ikke lade være med at være lidt skuffet over ham, da han atter falder i med både stoffer og sprut. Men jeg ved samtidig også godt, at det ville være ret urealistisk andet.

Vi følger Vicki og Axels historier sideløbende og undervejs går der små lys op for læseren, der kan koble begivenheder sammen, som bogens personligheder endnu ikke har set. Det er en barsk bog, der trods sin ret stille start, hvor vi i ro og mag får stillet sagerne op, ender meget hektisk. Som forlaget selv skriver, er Papa en rå krimi om at flygte fra sig selv og blive en anden, umulig kærlighed og om fædre og svigt, der får fatale konsekvenser.

Krimiserier har tendens til at tabe pusten undervejs med karakterer, der bliver for tynde og udvandede. Ikke Axel Steen. Han har været ude for meget, og han er ikke typen, jeg vil ha' budt hjem til middag, men han føles stadig ægte - og historierne om hans liv tryllebinder mig totalt.


PAPA
Axel Steen #5
af Jesper Stein
ISBN13: 9788740027051
440 sider / Udgivet den 8. juni 2017

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen