A Court of Thrones and Roses af Sarah J Maas


[ Bogen var en gave fra en veninde - men lyttet på dansk på Mofibo. ]

Feyre jager i de kolde skove for at brødføde sin familie. En dag dræber hun en stor ulv. Det viser sig dog snart, at det ikke er nogen almindelig ulv, men en elver i forklædning. Og ifølge et ældgammelt sagn har det en høj pris at tage et magisk liv. Feyre bliver hentet i sin families hus og fragtet over grænsen til elvernes rige for at betale sin gæld.
Her holdes hun fanget på Storfaunen Tamlins slot. Hendes vært og fangevogter er dækket af mærker og ar fra kampe, og hans ansigt er altid maskeret. Men Tamlins gennemborende blik tiltrækker efterhånden Feyre, og nye, stærke følelser brænder igennem hendes fjendtlighed og alle advarslerne omkring Tamlins slags.
Et rige af torne og roser er et rigtig fin og fængende fe/elver-eventyrtwist af Skønheden og Udyret. Som I måske husker, var jeg ikke synderlig imponeret over den første bog af Sarah J Maas, jeg læste (Throne of Glass), og derfor havde jeg også lidt svært ved tage mig sammen og komme i gang med denne titel. Men hvor er jeg glad for, at jeg endelig har læst den. Den er ikke helt uden fejl og mangler, men den er virkelig god, og jeg havde knap nok hørt det sidste ord, før jeg havde bestilt de to næste bøger hjem fra SAXO.

Vi følger hovedpersonen/mennesket/den unge kvinde Feyre, der må forsøge at brødføde sin frygtelige familie (tænk noget a la de onde stedsøstre fra Askepot) efter de gik konkurs, og derfor er på jagt i skoven som en anden Catniss. Her formår hun at dræbe en stor ulv, hvis dyrebare pels er en formue værd. Desværre skal det bare lige vise sig at være en elver i forklædning og kort tid efter bliver hun tvunget til at overholde en eller anden gammel pagt og må bøde for elverens liv ved at flytte til elvernes rige.

Her får vi så snart at føle, at det ikke ligefrem er et frygteligt slaveliv Feyre, går i møde. Hun skal bo som gæst på en storfauns slot, og hendes vært/fangevogter er ret så venlig. Her er det så Skønheden og Udyret rigtig kan få lov at komme i omdrejninger. Jeg var ikke altid lige imponeret over udviklingen i deres venskab/forhold - Maas er lige lovlig direkte, og jeg synes måske, vi hopper et par trin over for at få det hele sat i gang så hurtigt som muligt. Jeg bliver sgu aldrig fan af øjeblikkelig kærlighed/"OMG han er lækker!". Men med det syrlige opstød ude af verden, så var jeg hooked. Maas bygger en virkelig spændende verden op og befolker den med en håndfuld personer, jeg var vild med og glæder mig til at lære endnu bedre at kende i de næste bøger. Både Tamlin og Lucien er skrevet så man næsten kun kan forelske sig i dem - (Big Love og Bad Guy) og Feyre er en troværdig heltinde. Hun har ben i næsen og var en fornøjelse at følge.

Et rige af torne og roser indeholder alt fra klassisk eventyr, romantik, en ganske lille smule erotik (helt ærligt, næsten for lidt), og en ordentlig omgang action og drama. Serien fortsætter i A Court of Mist and Fury (2016) og A Court of Wings and Ruin (2017) - og pt står der på Goodreads, at yderligere 3 bøger er undervejs - én om året.


Et rige af torne og roser
A Court of Thorns and Roses #1
af Sarah J Maas
ISBN13: 9781619634442 (engelsk hardback)
421 sider (lydbog 14t 59m) / Udgivet på dansk i marts 2017
Original titel: A Court of Thorns and Roses [2015]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen