Bone Gap af Laura Ruby

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

Jeg har udsat og udsat min anmeldelse af Bone Gap, for jeg har været vildt i tvivl om hvad jeg skulle skrive om den.

Bogen er ... ikke som noget andet. Det er en blanding af en ung mands trivielle liv og et overnaturligt bizart twist, som jeg aldrig rigtig fandt hoved eller hale i. Bogen er ganske godt skrevet og forholdsvis fængende, men selv efter ugers overvejelser er jeg stadig i tvivl om hvad, det egentlig var jeg læste, og hvordan Søren jeg skal forklare det.

På bagsiden står der, at det er en [...] underfundig, sørgelig og dramatisk fortælling om brødrene Finn og Sean O'Sullivan, som bor alene på en gammel gård, efter at deres mor stak af til en anden by med sin nye kæreste. Brødrene bor i Bone Gap, en lille by i USA's midvesten, hvor alle kender alle. I hvert fald på overfladen.

So far so good. Ret lige ud af landevejen. Men så er der polske Roza. En ung smuk kvinde, der har boet hos brødrene gennem længere tid efter stort set at være dukket op ud af det blå. For en dag forsvinder Roza sporløst. Ingen i byen tænker videre over det eller finder det mistænkeligt. Det er trods alt ikke første gang, at nogen tæt på brødrene lader dem i stikken.

Men her er det så at hovedpersonen Finn, den yngste af brødrene, ved, at Roza ikke bare er kørt sin vej. Han så det ske og ved, at hun blev taget af en mand, hvis ansigt han ikke kan huske. Ingen vil dog tro på Finns beretning, selv ikke Sean, som mere end nogen anden har en grund til at ville finde Roza, og som har al mulig grund til at beskylde Finn for at lade hende gå.

Vi følger gennem historien Finn i hans liv i byen Bone Gap, hans sammenstød og relationer med de andre indbygger og hans stadigt mere anstrengte forhold til Sean. Og så følger vi Roza, der hvor hun er forsvundet hen.

Der skrives yderligere om bogen, at det er [...] En fortælling om kærlighed og tab, magi og mystik, fortrydelse og tilgivelse - en historie om, at det ansigt, vi viser verden, sjældent er den fulde sandhed.

Hvis jeg kort skulle opsummere bogen her, er det en ungdomsroman om at finde ro og styrke i sig selv, der undervejs bliver til en fantasyroman/bizart eventyr. Det er en spændende bog og med mange vinkler at undersøge, og jeg tror, at andre garanteret kan få en helt masse ud af den. Jeg kunne bare aldrig rigtig leve mig ind i historien og følte mig ikke knyttet til dens personer. Jeg gav den oprindeligt 4 stjerner, men har siden nedjusteret til 3, da det føles mere rigtigt. Det er absolut ikke en bog, jeg ikke anbefaler - men den kræver noget af sin læser (og jeg er ikke sikker på, at jeg rigtig kunne give den det). Giver det mening?


BONE GAP
af Laura Ruby
ISBN13: 9788740612257
361 sider / Udgivet den 2. februar 2017
Original titel: Bone Gap [2015]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen