Løgnens hus af Elly Griffiths

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra Gads forlag ]



Dette er anden bog om arkæologen Ruth Galloway og kriminalinspektør Harry Nelson, og denne gang omhandler plottet fundet af barneknogler under nedrivningen af et forfaldent hus i Norwich. Knoglerne ligger under et dørtrin, og kraniet mangler - er det en rituel ofring eller overlagt mord? Huset viser sig at være tidligere børnehjem ledet af en katolsk præst - og to børn forsvandt for 40 år siden. Mørke kræfter forpurrer dog efterforskningen, og det står snart klart at Ruth og Nelson har vækket en sovende drage - der er nogen der ikke ønsker at denne forbrydelse skal opklares, og det kan få dødbringende konsekvenser.

Jeg tror min læsning af serien slutter her. Det er ikke dårligt, men det fanger mig bare ikke. Jeg er stadig vild med konceptet med samarbejdet mellem politi og arkæolog og syntes, det er rigtig interessant med de historiske detaljer - men når hovedpersonen går mig på nerverne, og historien bare ikke formår at holde min opmærksomhed, så må jeg erkende, at det desværre bare ikke er en serie for mig. Jeg havde atter mine irritationsmomenter med den måde Ruth omtaler og behandler sig selv, og jeg blev heller aldrig solgt på hendes samarbejde med og forhold til hverken Harry eller den nyligt introducerede arkæolog Max Grey. Det fungerer bare ikke for mig, men sådan er vi jo alle så forskellige.

Bog 3 i serien, Huset på klippen udkom den 9. oktober. Der er hidtil udgivet 10 bøger i serien på engelsk med en 11. undervejs, så rigtig god læselyst til jer der fortsætter med serien - der burde være nok at tage af :)


LØGNENS HUS
Ruth Galloway #2
af Elly Griffiths
ISBN13: 9788712055532
337 sider / Udgivet den 29. maj 2018
Original titel: The Janus Stone [2010]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen