Stormsøsteren af Lucinda Riley

[ Bogen var en fødselsdagsgave. ]

Ally d'Aplièse er i gang med at forberede sig til en kapsejlads, da hun bliver kaldt hjem til sit barndomshjem ved Genèvesøen, fordi hendes adoptivfar pludselig er død. Her mødes hun med sine fem søstre og opdager, at deres far – en mystisk millionær, som søstrene kalder Pa Salt – efter eget ønske allerede er begravet, men har efterladt dem hver en nøgle til at finde deres rødder.
Allys nøgle fører hende til Norge, hvor hun opdager, at hendes fortid er forbundet til en ung ukendt sangerinde, Anna Landvik, som levede for hundrede år siden og sang til premieren af Henrik Ibsens Peer Gynt, kendt for den stemningsfulde musik, som den store komponist Edvard Grieg komponerede til stykket. Jo mere Ally opdager om Anna, jo mere begynder hun også at spekulere over, hvem hendes far, Pa Salt, virkelig var. Og hvorfor hendes syvende søster aldrig er dukket op...
Andet bind i Lucinda Rileys nye store serie De syv søstre, der denne gang tager læseren med på en medrivende rejse rundt i Europa i jagten på at afdække Allys historie - den anden søster i rækken.

Bogen starter i det græske øhav ombord sejlbåde og jeg kunne næsten smage havet - ret bogstaveligt talt, for ved et sammentræf havde jeg taget bogen med her på ferie til den lille græske ø Korfu! Riley skriver som sædvanligt super godt og fængende, og jeg kan kun undre mig over, at jeg er så langt tid om at komme igennem denne serie, når nu ellers samtlige (kvindelige) lånere på biblioteket er helt oppe at ringe over den - og bøgerne læser jeg på få dage når først jeg kommer i gang.

Men tilbage til Stormsøsteren. Rigtig fin bog. Akkurat som første bog, De Syv Søstre, starter den med Pa Salts død og søstrenes ankomst til deres barndomshjem, hvor de får udleveret deres ledetråde om deres baggrunde. Ally ser dog nogle andre detaljer end Maia gjorde i bog 1, og vi introduceres yderligere til nogle af de andre søstre, som har hovedrollerne i de næste bøger.

Ally viser sig at have rødder i Norge, og historie nr. 2 (Rileys kendemærke) foregår nogle hundrede år tidligere hvor vi følger unge Anna Landvik, der har den smukkeste sangstemme, og finder berømmelse og -måske- kærligheden.

Overordnet er jeg bare rigtig glad for Riley og denne nye serie, men kigger jeg lidt mere kritisk på bogen her, syntes jeg nok at selve Allys historie virkede lidt forjaget og en smule "tilfældigt heldig". Annas historie derimod ville jeg gerne have haft meget mere om, særligt til slut, hvor jeg sad og måske manglede noget - det er faren ved to historier i én bog, man risikerer læseren forelsker sig mere i den ene end den anden!

Jeg håber snart at finde tredje bog, Skyggesøsteren på min læseliste; som det fremgår af billederne ejer jeg de første fire i serien. Femte bog, Månesøsteren udkommer til november.


STORMSØSTEREN
De Syv Søstre #2
af Lucinda Riley
ISBN13: 9788763844130
560 sider / Udgivet i 2017
Original titel: The Storm Sister [2015]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen