Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe af Agnès Martin-Lugand

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Politiken. ]

Hele Dianes verden synker i grus, da hun mister sin mand og sin lille datter i en bilulykke. Hun murer sig inde i sin lejlighed i Paris og lukker sin lille hyggelige bogcafé, som hun kaldte 'Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe'. Den café var hendes stolthed, nu minder den hende bare om, at hun ikke længere hører til blandt de lykkelige. Et år senere lejer hun et hus på den irske kyst, i den lille landsby, som hendes mand altid talte om at tage hende med til. Hun forlader Paris på ubestemt tid for at prøve at komme videre med sit liv. Alle tager godt imod hende i Mulranny, bortset fra hendes nye nabo, fotografen Edward. Han er en smuk mand, men han er indesluttet og lunefuld, og hun gør, hvad hun kan for at undgå ham. Alligevel løber de hele tiden ind i hinanden. Og langsomt begynder hun at forstå, at han måske slet ikke er den mand, hun troede, han var. 

Titlen, coveret og bagsideteksten gjorde, at jeg nok havde forventet en mere litterær oplevelse. Noget fransk, noget kulturelt. Noget "fint". Bogen her er i stedet chick lit - og selvom jeg er ganske glad for den genre, bliver bogen her aldrig en favorit.

Lykkelige mennesker læser og drikker kaffe er på sin vis lidt af en snydetitel, for det er navnet på den bogbutik, som Diane har ladet sejle i egen sø, efter tragedien har ramt hende, og altså ikke nødvendigvis helt det mantra, bogen kan siges at afspejle. Den burde måske snarere hedde Ulykkelige mennesker ryger som skorstene og råber af andre - men det klinger nok ikke helt så godt.

Det starter dystert med den frygtelig sorg, der lammer Diane, da hendes mand og lille datter rives væk fra hende, men før man ved af det mosler hun rundt i Irlands vilde natur og falder på halen over en mand, der i første omgang virker som den værste klaphat og som jeg virkelig havde det stramt med, men som selvføøølgelig måske slet ikke er så slem. Der er lidt rigeligt klichéer, og jeg var træt af det undervejs, men bogen havde også sine opvejende elementer - blandt andet slutningen, der formår at være bare lidt mere realistisk end den kliché, jeg havde frygtet, den havde kurs imod.

Alt i alt, lidt en rutschebane af en læseoplevelse, hvoraf én af dens bedste egenskaber måske er, at den er så forholdsvist kort.


LYKKELIGE MENNESKER LÆSER OG DRIKKER KAFFE
af Agnès Martin-Lugand
ISBN13: 9788740046663
183 sider / Udgivet den 17. august 2018
Original titel: Les gens heureux lisent et boivent du café [2012]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

  1. Jeg kunne meget godt lide bogen, dog uden at blive 'swept away'. Jeg er enig i, at slutningen er dejlig realistisk, hvilket jeg ikke troede den ville være jo nærmere jeg nåede slutningen. Det synes jeg var dejligt forfriskende :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen