The Gates af John Connolly

[ Bogen er købt i et supermarked i Nairobi. ]

A strange novel for strange young people.

Young Samuel Johnson and his dachshund Boswell are trying to show initiative by trick-or-treating a full three days before Hallowe’en. Which is how they come to witness strange goings-on at 666 Crowley Avenue.

The Abernathys don’t mean any harm by their flirtation with Satanism. But it just happens to coincide with a malfunction in the Large Hadron Collider that creates a gap in the universe. A gap in which there is a pair of enormous gates. The gates to Hell. And there are some pretty terrifying beings just itching to get out. . . .

Can Samuel persuade anyone to take this seriously? Can he harness the power of science to save the world as we know it?

Jeg har tidligere læst The Book of Lost Things af Connolly, og det var en ret magisk oplevelse, og derfor var jeg da heller ikke i tvivl om at den skulle med mig hjem, da jeg fandt bogen her i et supermarked i Nairobi for et par år siden. Det var dog med ret højt løftede øjenbryn at jeg endelig gik i gang med bogen på min sommerferie, for hvad er den her bog egentlig?

Historien henvender sig meget åbenhjertig til børn i alderen 10-13 år. Den bryder endda den fjerde væg et par gange i sin fortælling. Men det er også en bog med en rigtig masse fodnoter om meget tunge videnskabelige emner, hvor jeg er ret i tvivl om aldersgruppen kan følge med. Jeg var i hvert fald selv hægtet af et par gange - men nu er jeg selvfølgelig nok også en af de der tumpede voksne, bogen advarer imod!

Men med det sagt - skøn bog. Den er ligetil og simpel. Nogle dæmoner er i gang med at åbne en portal for at slippe djævelen løs, og det går ud over en lille engelsk by, hvor kun drengen Samuel og hans gravhund er opmærksomme på, at den er helt gal. Tilgangen er herlig naiv og kærlig, og jeg var solgt. Stod sågar i en lufthavnskø og kluklo undervejs i læsningen.

Det bliver -lidt- uhyggeligt (altså for målgruppen, jeg var okay), og det blev rigtig sjovt. Den kan varmt anbefales til kloge børn og barnlige sjæle. Jeg har skrevet bog 2 og 3 i serien på ønskelisten :)


THE GATES
Samuel Johnson vs. the Devil #1
af John Connolly
ISBN13: 9780340995808
268 sider / Udgivet i 2009

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

  1. Jeg har haft denne stående på min reol i årevis uden at læse den! Jeg købte den efter at have læst The Book of Lost Things som jeg ELSKEDE! Ved ikke, hvorfor jeg bliver ved med at gå uden om The Gates ... men jeg har fået blod på tanden efter at have læst din fine anmeldelse :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen