Berlin 404 af Thomas Clemen

I november 1989 blev Berlinmurens fald forpurret af et tilfældigt biluheld. I de efterfølgende årtier isolerede Østtyskland sig i en sådan grad, at ingen har hørt nyt fra det lukkede land i en hel generation.
En dag kolliderer et tog fra den vesttyske under­grunds­bane med et tog fra DDR i ingenmands­landet under Muren. De to lande beskylder gensidigt hinanden for bevidst at have forårsaget den voldsomme ulykke.
Den handicappede it-ekspert Jacob Blau er ansat i den vesttyske U-bane-administration. Han sendes mod sin vilje på en mission til det lukkede Østtyskland, hvor han skal finde svaret på, hvad der virkelig skete, og dermed forhindre en altødelæggende krig i at bryde ud. Med sig har han efterretningsofficeren Berendine ­Wachner – og i hælene på dem er Jacobs uberegnelige brødre.
Hvad Jacob og Berendine finder bag Jerntæppet er mere chokerende, end nogen kunne forestille sig. Et spil om verdens fremtid er i gang.

Jeg faldt tilfældigt over den her bog på biblioteket en dag og efter at have læst bagsideteksten var jeg solgt. Hvad ville der være sket, hvis Muren ikke var faldet?

Berlin 404 er lidt en svær bog at anmelde. Den handler om en alternativ verdenshistorie, hvor Muren ikke faldt i 1989, og jeg syntes det var meget svært at regne ud hvad det egentlig var bogen ville. Vi følger Jacob og i mindre grad hans plejebrødre og -søster. Jacob arbejder for den vesttyske u-bane administration og sendes til Østtyskland for at opklare hvilket land, der var skyld i togulykken med trusler om krig næsten lige meget hvad resultatet bliver. Samtidigt har Jacob et handicap, der gør at han lider af blackouts; så der er perioder af tid i sit liv, han ingen erindringer har om.


Bogen starter lidt spøjst ud og måske lidt tungt med nogle "historiske" facts, men det er konstant alligevel interessant og til at læse, og snart tog historien rigtigt fat, og jeg var godt og grundigt revet med. Det jeg savnede mest var dog en specifik dato. Jeg havde meget svært ved at regne ud, hvor vi er henne tidsmæssigt. Er vi i en nutid a la vores hvor muren ikke faldt? Eller er vi længere ude i sådan en fremtid? Den teknologi de bryster sig af i Vestberlin tyder da i hvert fald på at Apple ellers godt kan gå hjem og lægge sig. Når jeg ellers kunne forstå det, var jeg til gengæld vild med den teknologi der fremstilles. EyePhonen er vitterligt forbundet med ens kontaktlinser, og hele ens telefon/computer er (næsten) tilstede i ens hoved. Det beskrives virkeligt visuelt flot, og når først man lige har accepteret, hvor sci-fi det er, så fungerer det virkeligt godt.
Herudover kunne jeg godt have brugt bare en lillebitte skitse, der måske kunne illustrere Vest- og Øst-Berlin og opdelingen. Jeg er ikke mega skarp i geografi, og når man så ovenikøbet omskriver historiens gang, bliver det svært at holde tungen lige i munden. Jeg kendte nærmest intet til Berlinmuren udover, at den havde eksisteret (trods besøg på adskillige museer i Berlin for 15 år siden), og jeg måtte få sider inde i bogen lægge den fra mig og lige læse lidt på Wikipedia om Berlin under og omkring Murens ståen og fald for at have et mere håndgribeligt billede at lægge historien ind i.

Jeg døjede længe med skrivestilen, der virkede lidt fandenivoldsk, indtil jeg med hjælp fra en biblioteksbog opdagede at Mofibo's digitale eksemplar af uransagelige årsager mangler de dobbelte linjeskift ved paragraf afsnit. Det gav lidt knuder i læsningen til at begynde med, men jeg fik dog hold på det til sidst.

Bogen skifter lidt genre adskillige gange, og det blev lidt en skizofren læsefølelse. Er det krimi, er det spænding, er det konspiration, er det autonomt, er det kærlighed, er det familie, er det agent, er det dystopisk, er det historie, hvad er det?
Jeg var underholdt og interesseret hele vejen igennem, men manglede en rød tråd at støtte mig til. Jeg kunne aldrig regne ud, hvor historien var på vej hen, og det var frustrerende, at den lidt skiftede vejbane hvert andet kapitel. Uden at afsløre for meget kan jeg dog sige, at man får en nogenlunde tilfredsstillende forklaring til sidst.

---
Lidt insider-viden fra forfatterens egen blog angående titel og forside: 404 henviser til fænomenet, hvor man ikke kan finde en side på internettet, fordi den er forsvundet: 404 – siden blev ikke fundet. Forsiden illustrerer Berlinmuren, farverne er dystopiske, og virkeligheden overlægges af selvlysende computerkoder i tråd med plottet.

BERLIN 404
af Thomas Clemen
ISBN13: 9788771462753
398 sider / Udgivet den 6. februar 2015

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen