Sommerhuset af Marcia Willett

Matt er en ung, succesrig forfatter, alt tegner lovende. Men hvorfor føler han, at noget mangler i hans fortid? Finder han sig selv på landet hos reserveforældrene, Milo og Lottie? Falder søsteren for ungdommens smarte fyr? Løses det hele?

Lad os nu bare lige starte ud med at erkende at jeg er den forkerte målgruppe til den her bog. Jeg valgte at læsehøre bogen som et led i mit arbejde som bibliotekar. Det er rart at have et basiskendskab til de bøger brugerne låner og rigtigt mange (ældre) kvinder er helt tossede med Marcia Willett.

Historien følger primært Matt i hans søgen efter svar på hans fornemmelse af at noget mangler. Bogen starter og slutter med det og der er da også smidt et lille twist ind. Ind i mellem Matt's historie er hans søster Imogen og hendes legen med ilden med den flotte Nick, og Nicks eget drama med pengemangel. Så er der Nicks far Milo, der bor sammen med sin ekskones søster Lottie, der mere eller mindre har opdraget hendes venners børn - Matt og Imogen. Ikke at forglemme er der Milo's elskerinde/pensionistveninde Venecia. Det hele er en stor rodet familiemix, men det giver mening i bogen. En masse personers historier, der er flettet sammen og støtter hinanden.

Jeg syntes personligt, det er ret tandløst og der sker ikke så frygteligt meget. Dialogen imellem personerne føltes en lille smule styltet og lidt overdrevet høfligt (eller måske er jeg bare en ung moderne rod... get off my lawn!). Det er lidt som om hver gang vi rent faktisk nærmer os noget der kunne udvikle sig til noget ubehageligt i historien, så er der nogen der siger "nej nej, alt er godt, ta' en kop te, spis noget kage" - og så løser det hele sig på fineste vis.

Men med det sagt, så var det en fin rolig lydbog at høre på. Ganske hyggeligt og uden drama. Så har man da også prøvet det, og det tog jeg ikke skade af :)

SOMMERHUSET
af Marcia Willett
ISBN13: 9788771305944
Lydbog, eReolen - 8 t. 25 m. / Udgivet i 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Jeg fik slet ikke sagt farvel til dig i dag, men det var i hvert fald rigtigt hyggeligt at møde dig igen.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen