Kvinden der forsvandt af Gillian Flynn

Nick og Amy er enhver bryllupsfotografs drøm: smukke, suc­cesrige og lykkelige. Tilsyneladende.
Som nygifte slår de sig ned i New York med spændende, kreative jobs. Men da krisen sætter ind, mister Nick sit arbejde, og parret flytter til hans fø­deby North Carthage i Missouri. Men Amy er en ægte Manhat­tan-pige, og hun har svært ved at falde til i den lille flække. Det er imidlertid ikke kun provinslivet, der plager Amy. Under overfladen ulmer ægteskabskrisen, og da Amy forsvinder sporløst på parrets femårs bryllupsdag, mistænker politiet Nick for at have en finger med i spillet. På trods af de mange hemmeligheder, Nick viser sig at have, fastholder han sin uskyld, men hvis han taler sandt – hvor er hans smukke og begavede hustru så blevet af? Da Amys dagbog dukker op under efterforskningen, får hun endelig en stemme.
Men hvem taler sandt – Amys dagbogs­stemme eller Nick, som sættes under stadig større pres af po­litiet? Det viser sig snart, at en af parterne har udtænkt en yderst djævelsk plan …

Det var lidt tilfældigt jeg endelig kom i gang med at læse denne omtalte Gone Girl. Strandet på et bibliotek uden noget at læse i (ja jeg kan godt se ironien i det jeg lige har skrevet) sad jeg og bladrede igennem Mofibo da jeg på min huskeliste faldt over bogen her. Jeg lånte sidenhen også et fysisk eksemplar, da det lidt bedre kan accepteres at man sidder med næsen i en bog fremfor sin mobil, når man er på arbejde (i hvert fald når man arbejder på et bibliotek).


Og hold da helt fast. Den her bog er noget af en oplevelse. Da jeg var færdig sad jeg med en blanding af ærefrygt, total forvirring og et hint af arrigskab. Det er simpelthen så sygt. Men hold kæft hvor er det fedt.

Mange har nok efterhånden set filmen eller læst bogen, men jeg skal alligevel forsøge ikke at spoile noget - hvilket med en bog som denne stærkt begrænser hvad jeg overhovedet kan sige. Det er en af de slags bøger, der vitterligt kræver at man læser den for at kunne følge udviklingen af plottet og afsløringerne af små vigtige detaljer side efter side, spor for spor, så man (måske) kan stykke det hele sammen.

Kort inde i bogen får man en nogenlunde idé om hvordan det hænger sammen, men personligt forblev jeg meget usikker langt inde i historien.  Jeg syntes simpelthen de twists var så mesterlige at det fuckede totalt med min hjerne. Måden det hele udfolder sig på var virkeligt mesterligt skrevet og jeg var helt overvældet over den indsigt i hvor syge og beregnende mennesker kan være. Det samspil og modspil der er i mellem mand og kone er så vildt.

Jeg syntes rigtig godt om skrivestilen og hele historiens layout og bukker mig dybt i støvet for Flynn's evner til at skrive rendyrket ondskab/psykopati. Hold da wow.

KVINDEN DER FORSVANDT
af Gillian Flynn
ISBN13: 9788712048725 (Mofibo)
ISBN13: 9788712048336 (Hardback)
493 sider / Udgivet i 2013

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Jeg ELSKER den her bog! Især hvordan den bare fuckede med mig. Jeg havde slet ikke set twistene komme!

    SvarSlet
    Svar
    1. :D Jeg var også hele tiden usikker på hvad der ville ske. Man tør ikke stole på noget som helst!

      Slet
  2. Det er klart en af de bøger, jeg har hørt bedst om de seneste par år, og jeg glæder mig meget til at læse den på et tidspunkt. Hvad er det ved bogen, der trækker ned, siden du giver den 3 kroner?

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er helt klart også værd at læse! Hovsa, de 3 stjerner er en fejl, den fik 4 :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen