Trudi Canavan

Trudi Canavan (f. 1969) fra Melbourne, Australia er en forfatter, der slet slet ikke får nok opmærksomhed fra de danske læsere.

Hun er en enormt dygtig forfatter med hovedsageligt stærke kvinder/piger i front. Hun skriver dog også utallige kapitler fra mænds synspunkt og det er hun lige så dygtig til. Noget der måske adskiller hende lidt fra mængden er at hun skriver om åbent homoseksuelle karakterer (ikke som hovedfokus, men som en almindelig normal del af et verdensbillede). Herudover har hun også lagt vægt på at hendes karakterer i mange af bøgerne er af asiatisk udseende. For mig er det en "sjov" detalje eftersom så mange bare holder sig til den kaukasiske race og kun indfører lidt diversitet ved at smide en sort eller oliven-hudet person ind i teksten.


Canavan fangede min opmærksomhed med hendes The Black Magician Trilogy - tre fantastiske fantasy bøger om en verden som hun sidenhen har skrevet yderligere 4 bøger om.

I de oprindelige 3 bøger følger vi gadepigen Sonea, der bliver optaget på troldmandsakademiet (ikke uden problemer) og efterfølgende både må kæmpe for sin ret til at lære - og for sit liv. Den fjerde bog er en selvstændig bog der foregår flere hundrede år før den første trilogi. Den sidste trilogi foregår omtrent 20 år efter den første og følger Sonea's søns forsøg på at skabe fred mellem landene Kyralia og Sachaka.

Canavan har herudover skrevet to andre serier om to vidt forskellige boguniverser. Den første er The Age of the Five trilogien, der handler om præstinden Auraya der bliver ophøjet som en af De Hvide, gudernes mest magtfulde tjenere, og snart står hun overfor hårde valg, da der udbryder krig i mellem lande og guder. Det er en meget spændende serie, der dog mere henvender sig til et mere modent publikum.

Den helt nye Millenium's Rule trilogien er jeg endnu ikke selv kommet i gang med nu, men jeg er helt ærligt slet ikke i tvivl om at den serie nok også skal blive et hit.

Selvom de alle er gode er det alligevel den originale trilogi om Sonea, jeg holder mest af, men jeg er også ekstra vild med den ensomme ulv i flokken The Magician's Apprentice, der føles lidt anderledes voksen i sin stil, hvor de første bøger mere henvender sig til Sonea's jævnaldrende.

Canavans bøger er i Danmark oversat og udgivet af Tellerup

The Black Magician Trilogy
De Sorte Troldmænd #1-6 / #1-3
The Magicians' Guild (2001)
The Novice (2002)
The High Lord (2003)
Oprindeligt blev The Black Magician Trilogy splittet op i 6 korte bøger:
Sonea #1
Ferguns hævn #2
Novice #3
Den udvalgte #4
Højmagi #5
Ikanernes angreb #6

De er sidenhen blevet genudgivet som en trilogi:
Troldmandslavet #1
Novicen #2
Højmagien #3

The Magician's Apprentice (2009)
(prequel stand-alone novel to the Black Magician Trilogy)
Magikerens lærling #1-3

The Magician's Apprentice er oversat og udgivet som en trilogi:
Tessia #1
Invasionen #2
Opdagelsen #3

The Traitor Spy Trilogy
(sequel to the Black Magician Trilogy)
Ambassadørens mission #1-6?
The Ambassador's Mission (May 2010)
The Rogue (May 2011)
The Traitor Queen (Aug 2012)
Af den sidste trilogi, The Traitor Spy Trilogy har de endnu kun udgivet bog 1 på dansk (men som 2 bøger):
Tyvejægeren #1
Forræderiets døtre #2

The Age of the Five Trilogy
Den Hvide Præstinde #1-6
Priestess of the White (2005)
Last of the Wilds (2006)
Voice of the Gods (2006)
The Age of Five trilogien er blevet oversat til følgende 6 bøger:
Auraya #1
Siyee-alliancen #2
Drømmevæveren #3
Gudernes tjener #4
Den hvide død #5
De sidste Vilde #6

Millennium’s Rule Trilogy

Thief’s Magic (2014)
Angel of Storms (Forthcoming 2015)
Successor’s Son (Forthcoming 2016)


...
Trudi Canavan is an amazing fantasy author from Melbourne, Australia who deserves far more credit and readers than she's got. In the table above you can see a list of all her series and novels (as well as those translated to Danish). My favourite series is the original Black Magician Trilogy and I also adore the stand-alone prequel The Magician's Apprentice.

Kommentarer

  1. Det lyder faktisk spændende. Jeg tror, jeg vil forsøge at opspore lidt af hendes forfatterskab, for jeg har ikke rigtig læst noget af hende endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er spændt på hvad du vil syntes om hendes bøger :)

      Slet
  2. Du skriver så rosende om hende - dejligt. Jeg havde selv rigtig svært ved at holde af hendes bøger, og jeg vil ellers så gerne kunne lide dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er vi jo heldigvis alle så forskellige :)

      Slet
  3. Jeg købte Magikerens lærling trilogien i Esbjerg. Skal jeg læse De sorte troldmænd først så, eller? :D Nu er jeg helt forvirret :D
    Men glad for dit skema, for undrede mig også over, at der kun var én bog på engelsk, når jeg har tre på dansk. Nu ser de da mindre intimiderende ud i hvert fald :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi kan godt forstå din forvirring, de har godt nok også fået kogt meget suppe på de originale bøger :)

      Du kan sagtens læse Magikerens lærling trilogien først. Jeg mener ikke at huske nogen spoilers (ML foregår jo også et par århundreder før DST). Jeg læste dem i den udgivede rækkefølge og fik aha oplevelser med ML når der kom informationer der fik detaljer fra DST til at stå klarere eller i et andet historisk lys.

      Slet
  4. Jeg har det ret blandet med de her bøger. Synes det er alt for rodet den måde de er ydgivet på på dansk. Læste engang Auraya og troede faktisk at det var hele oversættelsen. Da jeg så havde læst den og ikke syntes at jeh havde fået en ordentligt auslutning fandt jeg ud af at den bog kun indeholder den første tredjedel af den oprindelige engelske og at sidste engelske bog ikke engang er blevet oversat. Det var virkeligt en skuffende læseoplevelse. Jeg hader når bøger deles og når man så ikke er forberedt fungerer det slet ikke. Jeg tror måske at det er den største årsag til at jeg aldrig fik læst videre.

    Efrerfølgende hat jeg læst The magicians guild på engelsk og var ret glad for den. Desværre er jeg ikke kommerkommet længere med den serie endnu.

    SvarSlet
  5. Jeg har Canavans bøger til gode, men hver gang jeg ser dem nævnt er de bestemt rost — og dit indlæg har gjort mig mere nysgerrig efter at læse dem.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen