Den Sorte Paraply af Lene Dybdahl

England 1666.
Adelssønnen Robert Swift tilbringer sommeren på landet i selskab med sin far, som han hader af et ondt hjerte. En nat da Robert ligger og sover, buldrer en hestevogn ned ad markvejen. Det første varsel om at hans trygge tilværelse snart er forbi. På kuskesædet sidder en sortklædt mand med et morderisk udtryk i det ulveagtige ansigt. Sværdet ved hans side klaprer ildevarslende i takt med vognens rystelser. Hvilke dystre hemmeligheder bærer den sortklædte under kappen? Når tiden er inde, kender Robert da forskel på godt og ondt i en verden af løgn og forræderi?
Den Sorte Paraply er en gådefuld genstand af magisk drageskind, hentet i det kinesiske kejserrige. Ved en ulykke antændes den slumrende trolddom, og det får fatale konsekvenser. For ejeren. For London. For Historien.
Jeg var oprigtigt spændt på hvad denne bog ville byde mig af læseoplevelse. En dansk bog der foregår i Englands nutid og fortid? Og med et fantasy element blandet ind i det? Kunne det nu gå an? Og kunne det fungere?

Jo - det kunne det virkelig. Og det gør det.

Dybdahl tager sig et par små friheder med historiens gang i London, men overordnet er den virkelig fin og mit historie-begærlige hjerte håber, bogen måske ubevidst vil få nogle unge til at opsøge mere historisk skønlitteratur. Jeg syntes selv England har noget af det meste spændende historie, specielt omkring deres kongefamilie(r) og det var en fryd at læse en bog, der kredser lidt omkring emnet. Samtidigt fungerer koblingen med det moderne London i vores nutid rigtig godt, og jeg syntes det var virkeligt velskrevet. Persongalleriet er til at forholde sig til, omend nogle enkelte lidt for stereotypiske, og hovedpersonen Robert er behagelig og en man holder med og af.

Målgruppen er 13-16 år, og jeg er sikker på at havde jeg fået den i hånden da jeg var på den alder, havde jeg slugt den og bedt om mere. Nu er jeg så lige et årti ældre - og jeg slugte den. Jeg læste den på en enkelt eftermiddag og nød virkelig hver side. Den er så let læst og historien hiver virkelig en godt med. Der var lige nogle enkelte punkter, hvor jeg måske syntes at Robert var lige lovligt naiv eller godtroende, men fred være med det. Det er en virkelig god bog og jeg er meget glad for at have læst den.

Også selv om jeg stadig ikke kan stave til parably paraply.

DEN SORTE PARAPLY
af Lene Dybdahl
ISBN13: 9788758814094
444 sider / Udgivet den 18. oktober 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen