Paper Towns af John Green

"Paper Towns" er historien om Margo og Q. Men også historien om et mysterium. Mysteriet om de mennesker, vi idealiserer så højt, at vi i vores jagt på at finde dem opdager, at vi leder efter de forkerte...
Barndomsvennerne Quentin og Margo går på samme high school, men er vokset fra hinanden. Den nørdede Q følger fascineret fra sidelinjen den gådefulde, smukke Margo, som flirter rundt med de populære elever på skolen. Men hun bliver først et mysterium, da hun en tilfældig aften kravler ind gennem Qs vindue og tilbage i hans liv - med planer om en hævnaktion mod alle der nogensinde har såret hende. Efter deres eskapadenat forsvinder Margo, og Q og hans venner dropper eksamenslæsningen for at finde hende, død eller levende.


Paper Towns var mig en behagelig overraskelse. Jeg havde lidt halvt om halvt afskrevet John Green som en forfatter, der bare ikke rigtig er noget for mig (hvilket er lidt sjovt, når man tænker over det, for ud af de nu 5 bøger jeg har læst af ham, var det kun Gåden om Alaska, der ikke virkede for mig). Det første kapitel, hvor Margo hiver Q ud på en natlig eskapade, synes da også at understøtte mine lidt lunkne følelser, men så efterhånden som jeg læste videre blev jeg ret opslugt af denne søgen efter det mysterium som er Margo. Denne indsigt i, at den enkeltes identitet kan være meget anderledes fra den opfattelse som andre måske har om én. Bogen indeholder også et roadtrip, der bare på ingen måde er som et klassisk roadtrip - det er så langt federe og mere ægte.

Hvor The Fault in Our Stars ganske rigtigt fik mig til a tude og Will Grayson, Will Grayson bare er en herlig glad oplevelse, så er Paper Towns kort fortalt  nok muligvis den bedste John Green bog jeg har læst. For den fik mig til at tænke. Der var nogle ting, der sagde klik og gav genlyd. Muligvis jeg bare lige har læst den på rette tid i mit liv, men den ramte i hvert fald helt rigtigt.

PAPER TOWNS
af John Green
ISBN13: 9788763837217
336 sider / Udgivet den 4. november 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Det er nemlig en skøn, skøn, skøn bog. Og nøj, hvor jeg glæder mig til filmatiseringen.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen