Skyggernes Bog af Haidi Wigger Klaris

17-årige Ally flytter ind på kostskolen Larchwood. I nærheden af skolen ligger en gammel, faldefærdig kirke, hvor hun ved et tilfælde opdager en hemmelig indgang i væggen, som fører ned til et rum under kirken. Ifølge overleveringerne blev det brugt til praktisering af sort magi tilbage i 1800-tallet. Larchwoods afdøde frue, Catherine Larchin, opsøger Ally og insisterer på at hun skal finde en gammel heksebog, som efter sigende giver uanet magt. Men en hemmelig kreds på skolen leder også efter bogen, og Ally har svært ved at gennemskue hvem der har gode intentioner … og hvem der har onde.

Skyggernes Bog er nyeste skud på stammen af danskskrevet overnaturlig ungdomslitteratur og sikke en fin bog! Den er første del af en trilogi og er af den slags bøger, man let kommer til at sluge - letlæselig og lige til at gå til.


Grundlæggende er der en rigtig god historie i bogen - den har desværre bare alt for travlt. Der er intet subtilt over nogen af plotudviklingerne; det hele bliver bare kastet afsted. Karakterudvikling ser man heller ikke så forfærdeligt meget af. Jeg syntes det er rigtig synd at det går så stærkt, for det svækker bogen, at man slet ikke får lov at forholde sig til noget, før det går videre over stok og sten. Blandt andet fandt jeg det unaturligt hvor let Ally og Susannah bare accepterer alt. Der bliver ikke lagt op til at vi befinder os i en anden verden end vores egen, og jeg tror da nok lige de fleste ville løfte et øjenbryn, hvis der var nogen, der pludselig begyndte at snakke om hekse og dæmoner. Men omvendt betyder tempoet, at bogen er svær at lægge fra sig - der er aldrig et stille øjeblik, og det er umuligt at kede sig.

Kærlighedselementet har jeg det lidt svært med. Jay virker grundlæggende som en sød fyr, og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor der lige skal kastes en tiltrækning til Tom ind i mixet. Det bliver lidt for meget en Twiligt/Bad Boy cliché - han opfører sig som en nar (på en absolut utiltrækkende så ring dog til politiet måde) og alligevel er hun vild med ham. Det er denne irritation, der trækker bogen ned på 3 stjerner for mig. Kan vi ikke snart få nogle unge piger, der beder drengen skride ad helvede til og mener det, efter (eller gerne før) han har kysset hende uden tilladelse og efterfølgende påstår hun selv bad om det? Jeg kunne dog umiddelbart forestille mig at denne (irriterende) tiltrækning får betydning eller giver mening i en af de næste bøger.

Med alt det sagt dog, så var det en virkelig fin læseoplevelse. Jo jeg rullede med øjnene et par gange, men jeg er måske heller ikke rigtigt målgruppen, og jeg er i hvert fald nysgerrig og underholdt nok til gerne at ville læse næste bog - det er noget af en cliffhanger den slutter med!

Jeg tror, Skyggernes Bog kommer til at hitte hos rigtig mange unge piger, og jeg vil helt klart komme til at anbefale den fremover når unge på biblioteket efterspørger noget nyt at læse i.

SKYGGERNES BOG
Dæmonherskerens arving #1
af Haidi Wigger Klaris
ISBN13: 9788758817804
285 sider / Udgives den 7. marts 2015

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen