Drengene i YA bøger




Det er lige gået op for mig hvorfor jeg sjældent forelsker mig i drengene fra de mange YA bøger som andre får hjerter i øjnene af at læse om - grunden er egentlig ret simpel - de er aldrig min type.

Drengene i bøger har tendens til at have ret ens karakteristika - måske lidt badboy-attitude, men inderst inde med et hjerte af guld. Fantastisk udseende om de så er klar over det selv eller ej - det der meget rene, måske lidt edgy, men alligvel også lige til at nusse med-look. Og jeg vil sgu hellere have en rigtig mand.

Okay jeg er næsten 27 så naturligvis er jeg måske også lige en tand for gammel til at forelske mig i en 16-17-årig (ydrk), men selve forestillingen om ham, uanset alder, rammer mig bare helt forbi. Gi' mig hellere en høj, bredskuldret, fuldskægget man i arbejdsbukser og med barkede næver. Eller en af de lækre dværge fra Hobbitten (helst Thorin, tak). Tanken om en fløs med klistret frisure takket være en halv bøtte hårvoks, der alligevel ikke ved hvad han skal bruge sine hænder til, er bare slet ikke mig. Jo jeg indrømmer, jeg har da også siddet og sukket over romantiske moments og udbrudt nå-årrh! Men jeg forelsker mig udelukkende i historien - aldrig i fyren. Jeg sætter mig ikke rigtigt i hovedpersonens sted, for hun må virkelig gerne få ham helt for sig selv.

Jeg sidder nu og funderer over om YA bøger sidder fast i en stereotypisk mandlig hovedperson/love-interest (for de har sgu sjældent hverken fuldskæg eller er uddannet elektrikere) eller om jeg bare skal holde mund, og i stedet læse kærlighedsbøger for det ældre publikum i stedet. Læste da en af Trisha Ashley, hvor der er en virkelig lækker 30-40-årig gartner med...


Kommentarer

  1. Godt indlæg :)

    Jeg kan heller ikke huske at jeg som sådan er blevet forelsket i en fyr fra en bog. Jeg kan holde utroligt meget af dem, men ser dem mere som virkeligt gode venner og slet ikke noget der har kærestepotentiale.

    Og der er mange fordele ved en lækker håndværker ;)

    SvarSlet
  2. Det er en interessant betragtning. Jeg falder heller aldrig for fyrene i YA-bøgerne, men i mit tilfælde skyldes det nok ikke, jeg har en anden smag (jeg er langt mere til nørdede, superintelligente og rolige fyre - dem, som de fleste tøser i YA-bøgerne aldrig ville opdage). Jeg kan ganske simpelt ikke komme i tanke om en eneste gang, hvor jeg har fattet interesse for en af fyrene i de bøger, jeg læser. Jeg tror, de er for fiktive til mig... (de findes 'kun' på papir). Det er langt lettere at forelske sig i filmverdenens fyre.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen