Pigen i Satans Mose af Lotte og Søren Hammer

På bunden af en sø i de nordsjællandske skove ligger liget af en pige fra Nigeria. Ingen savner hende, ingen leder efter hende. Kun tilfældigt finder en jagthund resterne af hendes krop.
På Københavns Politigård overtager Konrad Simonsen sagen, der selvantænder i medierne efter en mildt sagt klodset behandling hos det lokale politi.
Konrad Simonsen og hans hold forfølger de få spor, der er efter pigen, som ingen ved, hvem er. Snart viser det sig, at hun er nøglen til en verden af menneskehandel, prostitution og vold. En verden, hvor alting har sin pris, og ingen fejltrin forbliver ustraffede.
Midt i det hele står Henrik Krag, en ung fyr med en blakket fortid, og rigmandsdatteren Benedikte, begge med en tæt forbindelse til ondskabens imperium.

Jeg har atter hørt en Hammer-krimi som lydbog og atter har de præsteret en super god historie i det danske skyggemiljø. I Pigen i Satans Mose er prostitution, human trafficking, sanseløs vold og hvidvask i uhyggeligt fokus. Vi får atter et meget realistisk (tror jeg da) indblik i det danske retsvæsen og politiarbejde, og det er bare så godt. Konrad Simonsen og hans team er virkeligt veludviklede, og jeg blev særligt glad for Jyden i denne bog :)

Jeg fandt det ret interessant, hvordan bogen faktisk næsten ligger mere fokus på de "onde" end Simonsen og hans hold. Vi følger Henrik og Benedikte og får deres fulde historier, der gør det meget tydeligt hvor mange facetter, der er i ét menneske - kun de færreste er rene psykopater, resten har nuancer af både godt og ondt i sig. Man glemmer næsten helt alt det (meget) skidte de gør, fordi man faktisk har så travlt med at have lidt ondt af dem i nogle af de omstændigheder, de ender i.

Alt i alt er jeg virkelig imponeret og jeg kan godt afsløre jeg faktisk allerede er gået i gang med at lytte til endnu en Hammer krimi. Man kan sagtens læse bøgerne uafhængigt af hinanden (jeg startede selv med nr. 5, dette er nr. 4 og nu er jeg i gang med nr. 1) - naturligvis er der noget baggrundstof man ikke får med, men jeg har hidtil følt at det bliver forklaret og opsummeret fint i efterfølgende bøger. Karsten Pharao er en meget dygtig oplæser, og det er en fornøjelse at læse/høre noget så gennemarbejdet og velskrevet.

PIGEN I SATANS MOSE
Konrad Simonsen #4
af Lotte og Søren Hammer
Oplæser: Karsten Pharao
ISBN13: 9788702131550
MP3 lydbog, 12t 15m. / Udgivet i 2012

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen